NUDE (SPOTLIGHT)
Kerry James Marshall plaatst zijn zwarte medemens frontaal in de schilderkunst en trekt en passant een blik Amerikaanse geschiedenis open. Niet verpletterend, wel helder en trefzeker in beeld gebracht.
KERRY JAMES MARSHALL, 2009
TE ZIEN OP KERRY JAMES MARSHALL, SCHILDERIJEN EN ZO, MUHKA, ANTWERPEN, TOT 2/2
Een zwarte vrouw ligt naakt in bed. Ze wordt uit de duisternis tevoorschijn gehaald door een cirkel van licht. De ebbenhouten slaapster ligt er ontspannen bij, haar blik op een punt buiten het doek gericht, alsof ze iets of iemand in de gaten houdt. Het contrast tussen licht en duisternis is erg mooi uitgewerkt in dit grote acrylschilderij van Kerry James Marshall. Je krijgt de indruk dat het naakt beschenen wordt door een abrupt naar binnen gericht zoeklicht, of door een lamp die een seconde eerder nog uit was.
De titel ervan, Nude (Spotlight), verwijst ook naar Manets alom bekende schilderij Olympia, waarmee de Fransman destijds nogal wat ophef veroorzaakte. Dat er aan de wulpse Olympia geen draadje textiel zat, zag men toen graag door de vingers, maar dat ze je ook schaamteloos aankeek werd minder gewaardeerd. Allerlei elementen duidden erop dat Olympia de kost verdiende als luxeprostituee: de zwarte kat in het schilderij, en ook de zwarte vrouw die een ruiker komt tonen, gaf aan dat de Olympia op het beroemde Franse doek tevreden klanten had. In Nude (Spotlight) worden de rollen omgedraaid. Bij Marshall is het klassieke blanke naakt vervangen door een vrouw met een donkere huid. Een meid staat deze keer niet aan de rand van het bed, maar de blik van het naakte personage naar iets buiten het doek bleef wel behouden.
Met Nude (Spotlight) en heel wat andere schilderijen wil Kerry James Marshall (58) het ’tekort in de beeldbank’ aanvullen. Zwarte mensen komen nauwelijks voor in de schilderkunst en daar hoopt de Afro-Amerikaanse kunstenaar uit Chicago iets aan te doen. Hij schildert en fotografeert zijn medemens gretig en formuleert zo een beeldtaal die aansluit bij de kunstgeschiedenis en bij de politieke situatie van het land. Zijn stijl is complex maar toch toegankelijk, wat veel te maken heeft met zijn onderwerpen, die hij uit zijn onmiddellijke omgeving plukt. Ook in het Chicago van vandaag leven blank en zwart in aparte werelden. Marshall gaat daarin mee en schildert dikwijls gewoon wat hij ziet vanuit zijn atelierraam. Schilderijen en zo in het Muhka biedt een verzorgde kijk op het leven en kunnen van Marshall. Soms wordt de tentoonstelling een tikkeltje voorspelbaar, maar veelkantig en nu en dan ongewoon geestig is zijn werk evenzeer.
ELS FIERS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier