RECHT OP DOEL. MET BRANDSTOFPRIJZEN DIE DE PAN UIT RIJZEN, IS HET MISSCHIEN GOED EEN NAVIGATIEHULP TE OVERWEGEN.
WWW.NAVMAN.COM, WWW.TOMTOM.COM, WWW.FORMAR.BE
Navman iCN510 en Garmin Quest
Een van de meest gegeerde producten van dit najaar is zonder twijfel een navigatiehulp voor in de auto waar je niet meteen een zakcomputer voor nodig hebt. De laatste tijd zijn er genoeg alternatieven gekomen. Net voor de zomer lanceerde Tom Tom de Tom Tom Go en onlangs bracht Garmin de Quest en Navman de iCN510 uit. Deze drie toestellen zijn heel makkelijk in verschillende auto’s te gebruiken en dankzij de ingebouwde batterij kan je ze eventueel ook buiten de auto gebruiken. Voor de TomTom Go en de Quest is de aanbevolen winkelprijs 799 euro; voor de iCN510 betaal je rond de 649 euro. In de praktijk kunnen de prijzen echter een pak lager liggen.
De TomTom Go en de iCN510 liggen wat functionaliteit en opzet betreft nog het dichtst bij elkaar. Beide hebben een vrij groot aanraakschermpje en zijn heel eenvoudig te gebruiken, al heeft de Go hier een streepje voor. De Go is wel een pak dikker en zwaarder uitgevallen dan de iCN510. Deze laatste is feitelijk een ietwat aangepaste PDA waar alleen de navigatie- software op geïnstalleerd staat. Wat de navigatie op de weg betreft, lijken de Go en de iCN510 op elkaar. De 3D-weergave en de algemene interface van de Go zijn misschien iets duidelijker, maar eenmaal je gewend bent aan de iCN510, doet deze het ook prima. De producenten van deze toestellen beweren dat je ze ook te voet of zelfs op de fiets kan gebruiken, maar in de praktijk gaat dat toch niet zo goed. De Go is daarvoor veel te groot en de iCN510 is duidelijk ook niet ontworpen om te voet te gebruiken. Je kan zelfs geen profiel kiezen in functie van de manier waarop je je beweegt.
Anders is dat bij de Quest van Garmin. Deze fabrikant is vooral gespecialiseerd in GPS-toestellen voor buitensport. Dat merk je ook aan het toestel: het is zeer compact en waterdicht, en ook de bediening lijkt op die van een louter GPS-apparaat. Samen met het ontbreken van een aanraakscherm is het apparaat daardoor wel iets moeilijker bij gebruik. Ook de navigatiehulp zelf tijdens het rijden is niet zo duidelijk en eenvoudig als bij de twee andere apparaten. Het schermpje is redelijk klein en de kaarten en aanwijzingen zijn niet zo overzichtelijk. De Quest heeft echter ook enkele belangrijke troeven. Zo kan je hem ook als volwaardig puur GPS-apparaat gebruiken voor wandel- of fietstochten. Je kan namelijk opgeven of je hem met de auto, met de fiets of te voet gebruikt, zodat hij ook andere routes gaat berekenen. Verder kan je er zogenaamde topokaarten van Garmin op laden, zodat je er ook in de natuur mee kan rondtrekken. Bruno Koninckx
Bruno Koninckx
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier