MONROE: CLASS OF ’76
21.45 CANVAS
Wie zijn zenuwen graag uittest met gitzwarte thrillers waarbij het zweet langs je ruggengraat sijpelt, zit goed op Canvas. Monroe: Class of ’76 is een tweedelige misdaadthriller die enkele tinten donkerder is dan de klassieke detectives – een garantie voor een droge keel en klamme handen in de zetel dus. De film begint met de ogenschijnlijke zelfmoord van Pat Fischer. Monroe (gespeeld door de weergaloze Robert Carlyle) raakt geïntrigeerd door de zaak als hij ontdekt dat de verdachte zelfmoord past in een reeks nooit opgehelderde sterfgevallen. Ondanks een expliciet verbod begint Monroe de zaak verder uit te spitten. Als er nog twee ‘ongelukken’ gebeuren, raakt hij ervan overtuigd dat het om een wraakactie gaat en steekt hij zijn hand steeds verder in een gevaarlijk wespennest.
Class of ’76 is een knap geregisseerde televisiefilm in een onderkoelde, filmnoirachtige stijl. Ashley Pearce, die eerder ook afleveringen van Silent Witness en Dalziel & Pascoe maakte, tekende voor de regie. Maar dé grote ster is natuurlijk Robert Carlyle. De acteur die bekend werd met Trainspotting, Priest, The Full Monty en The Beach en al meer dan eens beweerde dat hij Hollywood spuugzat is, leeft zich helemaal uit in de rol van eigenzinnige flik. ‘Monroe leeft op het randje’, aldus Carlyle. ‘Hij is oververmoeid, maar kan niet slapen, gewoon omdat hij helemaal wordt opgeslorpt door zijn job. Om me voor te bereiden op deze rol, sprak ik met een vrouwelijke politieofficier, die net een onderzoek had afgerond naar een dubbele verkrachting van een moeder en haar dochter. Elke avond, na haar dagtaak, moest ze ook haar eigen kinderen in bed stoppen. Dat gevoel wilde ik Monroe ook meegeven. Zijn job wordt nog eens zijn dood.’
Close-up: René Lalique Documentaire over ‘de duizendpoot van de art nouveau’, dé sterontwerper van de Franse art nouveau en art deco (16.05 – Ned1) Bear Island Reportage van National Geographic over de Alexander-archipel, een gordel van meer dan duizend eilanden voor de zuidoostkust van Alaska (20.50 – Canvas) Slaves of the Sword: Ariel Sharon Portret van Ariel Sharon, en de manier waarop hij in de Israëlische politiek omhoog is geklommen (23.50 – Ned3) Nobody Runs Forever (0) Ralph Thomas, GB 1968. Ondanks een degelijke cast (Christopher Plummer, Rod Taylor) is het niveau van deze Koude Oorlog-spionagethriller beneden alle peil. De plot over diplomatie en moord is naar Jon Cleary’s The High Commissioner. (14.00 – BBC 2) Chinese Feast * Tsui Hark, Hongkong 1995. Arte zet zijn culinaire reeks verder met deze kungfu-komedie vol slapstick en een keizerlijk banket met apenhersens, berenpoten en olifantenslurf op het menu. Voor alle duidelijkheid: dit is geen topper uit het kinetische oeuvre van Hark. (20.40 – ARTE) Le tango des Rashevski ** Sam Garbarski, B-FR-LUX 2003. Fijnzinnige tragikomedie en familiekroniek, ondanks de typisch Joodse context een universele bezinning over identiteit, geloof en traditie. Garbarski dribbelt makkelijk de clichés voor een hartverwarmende ode aan de multiculturele samenleving. (20.45 – La Deux)
(G.V.A.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier