Nadat haar verloofde is gedood, vlucht Alex naar Edinburgh, waar ze op een school voor onhandelbare leerlingen aan de slag gaat. Maar de beschadigde jongeren nemen de klassieke tragedies die ze met hen leest voor waar en maken er een levensecht drama van.

In het Centrum zitten alleen maar de lastige leerlingen van Edinburgh: ongewenst, brutaal, van school getrapt. Alex had als jonge dramaturge tot voor kort alles om het te maken: in Londen regisseerde ze grote namen, terwijl haar verloofde het in de advocatuur wilde maken. Slechts drie minuten duurt het voor er aan hun zonnige leven een einde komt. Drie minuten, want zo lang doet Luke erover om te sterven. Niets lijkt Alex van haar furieuze onmacht te kunnen genezen. Tot haar vroegere dramadocent haar vraagt om in het Centrum te komen lesgeven. De eerste confrontatie met haar leerlingen is bikkelhard. Zeker met de vijf vierdeklassers, die hun geschonden huid allen duur willen verkopen.

Alex probeert echter tot hen door te dringen en leest met hen de klassieke tragedies. De leerlingen trekken haar aan en stoten haar af. Heel langzaam ontdekt Alex dat ze niet alleen kwetsbaar, maar ook erg gevaarlijk zijn. Ze zijn niet zomaar van hun oude scholen gestuurd. Zo hebben de twee ‘aardigsten’ van de vijf, dove Mel en rijke Carly, vroeger een pestkop een dubbele schedelbreuk geslagen. Het wordt steeds duidelijker hoe intens de jongeren naar een onfeilbare waarheid hunkeren, naar een wereld waarin gerechtigheid toch geschiedt. De klassieke tragedies die ze met Alex bestuderen, kunnen hen niet kalmeren, zoals Alex had gehoopt, maar ze geven hun frustraties de brandstof die ze zochten. Omdat ze niet alleen zichzelf, maar ook Alex willen redden van een tragisch, onverdiend lot.

Haynes verzamelde in Amberwoede alle ingrediënten voor een schitterend klassiek drama, een spannende roman waarbij je op het puntje van je stoel zou moeten zitten omdat je slechts mondjesmaat details verneemt over de dood van Alex’ verloofde en over de noodlottige verwikkelingen op school. Maar dat is ook de zwakte van dit boek. Sommige scènes zijn overbodig of zo langdradig dat het verhaal soms vervelend begint te haperen. Anderzijds weet Haynes als geen ander hoe ze kwetsbare, verwarde mensen moet neerzetten. En ze bewijst met verve dat de Griekse tragedieschrijvers anno 2014 levensgevaarlijk kunnen zijn.

AMBERWOEDE ***

Natalie Haynes, Prometheus (originele titel: The Amber Fury), 320 blz., ? 19,95.

JOHANNA SPAEY

CENTRALE ZIN Tragedies zijn romantisch omdat ze over mensen gaan die een puinhoop maken van hun eigen leven en dat van anderen, ook al doen ze vaak nog zo hun best om dat te voorkomen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content