De eerste samenwerking tussen super-regisseur Steven Spielberg en superster Tom Cruise maakt van ‘Minority Report’ (vanaf 2 oktober in de bioscoop) een van de meest verwachte films van het jaar. Focus onthult de eerste beelden.

Door Patrick Duynslaegher

Als hij de toon van deze SF-film moet omschrijven, suggereert Spielberg een mix van The Maltese Falcon (de Humphrey Bogart-klassieker uit 1941, naar Dashiell Hammett) en zijn eigen Raiders of the Lost Ark, met een vleugje waanzin eraan toegevoegd. Aan de basis ligt een kortverhaal van Philip K.Dick, die ook al de inspiratie leverde voor Ridley Scotts Blade Runner.

Tom Cruise speelt een politieagent uit de toekomst die dankzij een team van helderzienden, moordenaars bij de kraag kan vatten nog vóór ze de moord in kwestie hebben begaan. Wanneer hij echter een koekje krijgt van eigen deeg, slaat hij op de vlucht, vastbesloten de misdaad te ontrafelen die hij zelf zou moeten begaan. Het enige wat Spielberg er verder over kwijt wil, is dat dit zijn film wordt met de meeste special effects shots (477 in totaal) sinds Close Encounters of the Third Kind vijfentwintig jaar geleden.

Op papier lijkt het in ieder geval zijn meest commerciële project sinds jaren – volgens insiders heeft Spielberg dringend behoefte aan een hit. Uit de jaarlijkse powerlist van het informatietijdperk in Vanity Fair blijkt dat Spielbergs macht aan het tanen is. En dit niet alleen door het teleurstellende resultaat aan de kassa van A.I., een oud project dat hij overnam van Stanley Kubrick en dat zijn terugkeer naar de bioscoop betekende na drie jaar afwezigheid. Sinds George Bush in het Witte Huis woont en zijn anti-Hollywood-regering het hoge woord voert, is ook Spielbergs invloed in Washington gedaald. Voorbij de goede jaren waarin hij de Clintons kon ontvangen op zijn 64 miljoen dollardomein in East Hampton (met riante villa gebouwd door de sterarchitecten Gwathmey & Siegel) of Hillary tijdens haar senaatscampagne liet overnachten in zijn optrekje in de Trump Tower in New York.

Met zijn DreamWorks-studio gaat het dan weer opperbest: eerst twee jaar op rij een oscartriomf met American Beauty en Gladiator; vorig jaar met Shrek de tweede grootste animatiehit uit de geschiedenis.

De matige box-officeprestatie van A.I. wuift de regisseur weg: ‘Ik heb het gevoel dat ik al mijn leven lang het publiek wil behagen, het is hoog tijd dat ik mezelf een pleziertje gun.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content