MEMENTO
CHRISTOPHER NOLAN
VS 2000, MET GUY PEARCE, CARRIE-ANNE MOSS, JOE PANTOLIANO.
22.10 – CANVAS.
Hoe betrouwbaar is ons geheugen? Hoe glibberig is de waarheid? Kurosawa toetste in Rashomon (1951) al de relativiteit van de waarheid, onder meer met de hulp van een origineel flashbackprocedé, maar er is uiteraard geen genre dat meer nadrukkelijk met de flashback geassocieerd wordt dan de film noir. In het ingenieuze Memento is dat niet anders. De Brit Christopher Nolan, regisseur van Insomnia en Batman Begins, vertelt het verhaal van zijn intrigerende en ingenieus opgebouwde neo-noir immers in omgekeerde richting. Die retrograde aanpak, een serie flashbacks die verder en verder terug in de tijd gaan, maakt Nolan dubbel zo fascinerend door het kortetermijngeheugen van de protagonist uit te schakelen, zodat die voortdurend vergeet wat enkele minuten geleden gebeurd is. De Australische acteur Guy Pearce (LA Confidential) speelt een verzekeringsagent met geheugenverlies die in het zonnige California de tijd en het verleden opnieuw probeert te reconstrueren om de moordenaar van zijn vrouw te vinden. Hij leeft in de illusie dat hij zijn amnesie kan opvangen door polaroids te nemen of zelfs getatoeeerde teksten of verwijzingen aan te brengen. De slimme onchronologische structuur zorgt dat je de film mentaal beleeft in het hoofd van de wraaknemende held, waarbij Nolan ook nog eens voortdurend desoriënterend switcht tussen kleur en zwart-wit en een objectieve en subjectieve vertelstijl.
Nothing Hill (0) Roger Mitchell, GB-VS 1999. Deze lichtgewichtsitcom van het team achter Four Weddings and a Funeral schreef geschiedenis aan de Amerikaanse kassa (de eerste Brit-pic die de kaap van de 100 miljoen dollar overschreed) en deed de drommen toeristen in de gelijknamige Londense wijk aanzwellen, maar is ronduit flauw. Alleen eventueel te verteren als een kijk op de gevaren van roem, want de rollen van Julia Roberts en Hugh Grant spiegelen hun eigen leven. (21.10 – VijfTV) l Risky Business HH Paul Brickman, VS 1983. De 19-jarige Cruise danste zich in onderbroek en op Bob Segers Old Time Rock & Roll het Hollywoodestablishment binnen in een behoorlijk scherpe sekskomedie over het kapitalisme en de corruptie van een tienerziel wanneer callgirl Rebecca De Mornay een soort pooier van hem maakt. (22.05 – VT4) l Monrak transistor HHH Pen-Ek Ratanaruang, Thailand 2001. Wie in de ban was van Tears of the Black Tiger, beleeft ook lichtjes tintelend campplezier aan deze niet altijd even gave, maar kleurrijke muzikale liefdesfabel. (22.40 – Arte)
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier