DE TANDEN IN MASSIS. ‘MASSIS, THE MUSICAL’ IS EEN PAKKEND PORTRET VAN DE WERELDKAMPIOEN ZICH-MISKEND-VOELEN EN EEN VLIJMSCHERP POLITIEK STATEMENT.
THEATER ZUIDPOOL EN DASTHEATER
Op tournee door Vlaanderen. Speellijst: tel. 09 223 53 82 of via www.dastheater.be.
Massis, the Musical
John Massis, alias Wilfried Morbee en Vlaanderens grootste visueel artiest, wou de sterkste man ter wereld worden. Miskend en vereenzaamd hangt Massis zich in 1988 op en brengt ons nu, bij monde van Johan Heldenberg, een onemanshow vanuit de wachtkamer voor de hemel. Heldenberg ging op zoek naar de mens achter Massis en vond een leven met veel meer tragiek dan glamour, ‘een eenzaam leven, een vreemd talent, en een tragische dood.’ Massis, the Musical is een ontwapenende personifiëring van een tandenacrobaat waarin de hunkering naar de vlezige tet van de bevestiging en de statische kus van de kijkdoos centraal staan.
Naast een pakkend portret van de wereldkampioen zich-miskend-voelen, geeft Heldenberg toe aan een urgente behoefte zijn mond open te trekken over nogal wat zaken die mislopen in onze maatschappij. Het zorgt voor een soms vlijmscherp politiek testament over xenofobie en vervlakking: ‘We vinden ons geluk op ons werk, onze rolpatronen in de reclame en onze lust in de videotheek. Onze liefde is voor onszelf en voor het enige kind, en onze haat is voor de vreemdeling. We eten allemaal hetzelfde. Iedereen heeft dezelfde Zweedse rommel en iedereen draagt dezelfde kleren. De mode volgen, is een uiting van onze individualiteit… Alstublieft. Geld is God. En niemand doet eens iets anders; uit schrik om hun rommel te verliezen.’
Heldenberg zal het waarschijnlijk gewoonweg niet kunnen laten zo te roepen en te tieren. Wij vinden de manier waarop hij zich letterlijk en figuurlijk blootgeeft en waarop vertwijfeling en wanhoop deel uitmaken van zijn show, gedurfd en lovenswaardig. ‘Het is zelfs zo dat ik nu nog minder weet, omdat hoe duidelijker de werkelijkheid waarin ge verkeert zich aan u openbaart, hoe helderder ge ziet dat de waarheid en het weten niet bestaan.’ Massis, the Musical mag dan al eens vermoeiend zijn, u zult ons nooit horen beweren dat kunst alleen maar entertainend moet zijn, zelfs niet als die gebracht wordt in buurtcentra of seniorenclubs. Ook dat strekt Heldenberg en DAStheater tot eer. ‘Naïef? ’t Kan mij niet schelen. De toekomst is voor de naïevelingen. Hoop doet leven. Positief radicaal.’
Wim Smets
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier