KUNSTLICHT Het Hasseltse Z33 presenteert artistiek licht, inclusief een paar extra verhelderende installaties van vroeger en nu.

Light Play

Z33

ZUIVELMARKT 33 IN HASSELT, TOT 21 JANUARI. WWW.Z33.BE

Over licht in de kunst valt een hoop te melden, maar niet dat het een eenvoudig materiaal is. Een lichtinstallatie kan te technisch blijken, of te flauw, te onzichtbaar, te pretparkachtig of te déjà vu. Risky business dus, maar als het snor zit kan licht extra dankbaar zijn, omdat het zowel mysterieus als zintuiglijk werkt. Light Play brengt het er in dat opzicht zeer behoorlijk af en dat ligt vooral aan een aantal overtuigende bijdragen. Hoogtepunt is Représentation d’un corps rond van Ann Veronica Janssens. De roterende stralenbundel gaat al tien jaar mee, maar nog altijd doet het werk angstaanjagend sterk denken aan de lichttunnel die ons schijnt mee te nemen naar het hiernamaals. Représentation is geen beeld dat zich voor je ogen afspeelt, het is een typevoorbeeld van een installatie die je opslokt. Door het nevelgordijn is er in de ruimte enkel duisternis en licht: afstanden vallen weg, toeschouwers worden schimmen en de ervaring is zo intens en verleidelijk dat je met tegenzin naar de werkelijkheid terugkeert.

Ook de nieuwe film White House van David Claerbout is een stijlvoorbeeld van eigen bodem. In tegenstelling tot de doorgaans eerder serene Claerboutverteltrant wordt er dit keer iemand op brutale wijze vermoord. Shock! Maar zoals altijd is de ware toedracht complexer, is de film ook een compilatie van een eindeloos aantal bijna identieke kortfilms en gaat het al evenzeer om de verglijding van het licht en de verschuiving van de tijd in het beeld.

Medecurator Fred Eerdekens is op post met de installatie One looking at it, one looking through, waarin hij op het onvoorspelbare karakter van licht focust en een merkwaardige trompe l’oeil inbouwt. Light Play trekt bovendien een zinnige lijn naar het verleden met de eigentijds ogende maar uit de sixties stammende elastische ruimte van Gianni Colombo, en met de Licht-Raum-Modulator (1930) van ex-jurist, kunstenaar en Bauhausprofessor László Moholy-Nagy. Niet zomaar een expo dus, maar een steekhoudend geheel met trefzekere installaties, een toefje geschiedenis en ervaringen die aan de ribben kleven.

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content