U rilt al wanneer de koelkast openzwaait? Helemaal geen held in het donker? Zet u dan schrap voor de roekeloze zoektocht van een moeder en haar dochtertje doorheen de hel van het duistere, winterse Alaska.

Halsoverkop en met een koffer vol onopgevouwen kleren vliegen de Engelse Yasmin en haar tienjarige dove dochtertje Ruby naar de noordelijkste der Verenigde Staten. Daar in het Hoge Noorden draait man- en vaderlief Matt natuurfilms. Maar hij is er, zo heeft hij telefonisch opgebiecht, ook bezweken voor de charmes van een Eskimovrouw, een huwelijkscrisis die stante pede bezworen moet worden.

Maar bij aankomst op de luchthaven van Fairbanks staat Matt zijn gezin niet op te wachten. Het Inupiaq-dorp waar hij verbleef, blijkt een dag eerder op catastrofale manier van de kaart te zijn geveegd: een gigantische explosie van brandstoftanks, met geen enkele kans op overlevenden. Yasmin weigert die gruwelijke feiten onder ogen te zien. Voor iemand hen kan tegenhouden, hebben moeder en dochter bij een noordwaarts rijdende trucker al een lift afgesmeekt. Wanneer die bereidwillige man – je zult het altijd zien – bij een stopplaats door een beroerte wordt getroffen en afgevoerd, staat er Yasmin maar een ding te doen: zelf achter het stuur van de achttienwieler kruipen.

En zo denderen moeder en dochter de genadeloze arctische winternacht in: woeste poolvlaktes, onbarmhartig gebergte, bulderende sneeuwstormen, in gletsjers veranderde wegen, diepe duisternis, kou die de longen doet samentrekken. Maar gelukkig is er ook meer dan dat Discovery Channel-avontuur. Schrijfster Rosamund Lupton speelt de doofheid van de kleine Ruby uit met een mengeling van sereniteit en speelsheid: helemaal geen magneet van medelijden, dit kind. Ze communiceert via het klavier van haar laptop zoals ieder ander, en ook haar gedachtegang vertelt een deel van het verhaal.

Anderzijds komt dat stukje technologie de plot goed uit. Want dankzij Ruby’s satellietverbinding kan Lupton de intimidatie van haar protagonisten nog opvoeren. Welke sinistere onbekende mailt het voortjakkerende paar namelijk voortdurend foto’s van verminkte dode dieren, en waarom? Bovendien blijkt al snel dat Yasmine en Ruby door een tankwagen worden achtervolgd. Belager of beschermer?

Met Dochter weifelt Rosamund Lupton tussen roman en thriller, en dat mag. Alleen jammer dat ze af en toe haar fijne penseeltje voor een ruwe borstel inruilt. De ecologische subplot, over boren naar schalieolie in die ongerepte wildernis, had ze zorgvuldiger kunnen integreren. En het einde stelt dan wel niet teleur, in vergelijking met de rest van het strakke verhaal rafelt het wat uit.

Maar kom: alleen al vanwege die onmenselijke vrieskou zijn rillingen verzekerd.

DOCHTER ***

Rosamund Lupton, Boekerij (originele titel: The Quality of Silence), 352 blz., ? 19,99.

KURT BLONDEEL

CENTRALE ZIN: Maar ze werd daar in het donker ook achtervolgd door haar eigen schuldgevoel, omdat ze Ruby in groot gevaar bracht, en achter dat schuldgevoel zat nog een stil verwijt: ‘Dan ben ik helemaal alleen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content