Voor u en ik betekent MySpace ons eigenste knusse webhoekje waar we virtuele vrienden kunnen maken. Voor muzikanten blijkt de populairste gemeenschap op het net vooral de kortste weg naar miljoenen oren. En Dat niet alleen struggling artists online hun heil zoeken, laat zich raden: ook de industrie bedient zich al gretig van dit gratis promotie-instrument.
Wie herinnert zich Jarvis Cocker nog? Sinds zijn band Pulp het voor bekeken hield, werd het stil rond het meest onwaarschijnlijke sekssymbool van de jaren 90. Ja, er was zijn dubieuze elektroproject Relaxed Muscle en die soundtrack voor de laatste Harry Potter-film. Maar nu Cocker voorzichtig aan een solocarrière begint te timmeren, komt hij weer boven water met een eigen website op MySpace: www.myspace.com/jarvspace.
netwerken op het net
MySpace, wat is me dat nu weer? Even voor de niet-internauten of zij die hun pc enkel gebruiken om patience te spelen: tot voor kort moest je een knobbel voor programmeertaal hebben, wilde je een eigen website op poten zetten. Maar de jongste jaren duiken er steeds gebruiksvriendelijker websites op die je de kans bieden om er niet langer alleen een internetadres maar ook een virtueel tweede verblijf op na te houden. De handigste en, met bijna 100 miljoen gebruikers over heel de wereld, populairste is MySpace.
Met MySpace wordt je eigen stek op het internet inrichten een fluitje van een cent. Je kan er allerlei persoonlijke gegevens wereldkundig maken, zoals van welke muziek je houdt, van welke films of boeken, wat je bezig houdt… Je kan op je profiel zelfs kwijt hoeveel je verdient. De bedoeling is dat je onder de andere gebruikers op zoek gaat naar jouw soort mensen. Je vraagt hen of ze je vrienden willen worden, of zij dingen naar jouw vriendschap, met als doel een zo groot mogelijk netwerk op het world wide web op te bouwen.
Niet zelden mondt dat uit in weinig geïnspireerde en oppervlakkige m’as-tu vu-websites. Maar zelfs als al dat cyber- socializen niet aan u besteed is, kan MySpace u iets te bieden hebben. Elke website bevat namelijk een handige mp3-speler waarmee je legaal naar muziek kunt luisteren. Daardoor is MySpace uitgegroeid tot het walhalla van de muziekliefhebber. Een artiest maakt zijn eigen webstek aan, plaatst er zijn zelf gecomponeerde muziek op – al dan niet vergezeld van aanvullende info – en iedereen kan kennismaken met zijn of haar creativiteit. Zonder dat een manager of platenbaas er zich mee heeft kunnen bemoeien.
Lily: niet zo silly
Dat is wat Jarvis Cocker gedaan heeft met zijn nieuwe nummer Cunts are still running the world, een rijkelijk van schuttingtaal voorziene aanklacht aan het adres van onze wereldleiders. De voormalige frontman van Pulp werkt aan een soloplaat en kan tijdens het creatieve proces via MySpace zijn probeersels al laten horen aan fans, die dan weer feedback kunnen geven. Zonder de hulp van een webmaster of te moeten wachten op het groen licht van een platenfirma. Ook handig meegenomen: een toevallige passant kan hierdoor te weten komen dat Jarvis Cocker nog actief is, of hem zelfs nu pas ontdekken. En dat geldt eveneens voor onbekend talent, van rockers over elektronicafreaks tot wereldmuzikanten, waar de wereld nu nog van verstoken is.
Het is trouwens niet alleen de muzieksector die zich vol overgave op de internethype van het voorbije jaar heeft gestort. Zo is filmmaker David Lynch behoorlijk actief op www.myspace.com/davidlynch, en Kristin Scott Thomas laat op haar plekje (www.myspace.com/kscottthomas) weten dat ze tot het netwerk is toegetreden op aandringen van Anna Wintour, hoofdredactrice van Vogue en de schrik van de modewereld. Al heeft die laatste ondertussen haar account (www.myspace.
com/a_wintour) alweer opgedoekt. Zo iemand is het uiteraard aan haar stand verplicht om niet te lang rond dezelfde trend te dartelen. In Vlaanderen heeft dan weer lingeriegoeroe Murielle Scherre, alias La Fille d’O, dankzij MySpace een schare van zelfbewuste jonge vrouwen rond zich verzameld.
Doordat je gemakkelijk kan linken van MySpace naar YouTube, een soortgelijke website waar je met het grootste gemak zelfgemaakte filmpjes aan de wereld kan tonen, is het netwerk ook interessant voor jonge regisseurs en zelfs kunstenaars om hun kunnen te demonstreren.
Voor de muziekindustrie, die het internet vanwege het illegale downloaden jarenlang als levensbedreigend beschouwde, lijkt MySpace plots de reddende engel. Toch neemt niet iedereen het wonderverhaal van MySpace zomaar voor waar aan. Sinds de muziekverkoop in vrije val is, zwaaien vooral marketingjongens en -meisjes de plak in de platenindustrie. Zij hebben ondertussen de onvermoede mogelijkheden van het net ontdekt en schakelen MySpace op slinkse wijze in als promo-instrument. Dat zou ook zijn gebeurd met ‘internet-ontdekkingen’ als Lily Allen (zie vorige pagina’s)en Arctic Monkeys, fluisteren kwatongen: de hele hype zou in scène gezet zijn.
Van de kelder naar de top
Het meest frappante verhaal is dat van de Schotse Sandi Thom, die via het net een mooie platendeal wist af te dwingen. In plaats van haar broek te scheuren aan een geldverslindende promotournee, trad de jonge singer-songwriter eenentwintig avonden op voor de webcam in haar, volgens de overlevering naar urine geurende, kelder. De webcasts van deze shows werden een internet- en al vlug een mediahype die Thom een platencontract en een plaats in de top van de Britse hitparade opleverde.
Ook aan dit sprookje zit een geurtje. Thom werkt samen met het artiestenbureau Quite Great, die de keldertournee zou hebben opgezet als mediastunt. Haar uitgekookte manager Ian Brown gaf dit inmiddels deels toe, al benadrukt hij dat het idee van de webcasts oorspronkelijk van Sandi zelf komt. ‘Oké, het is rock-‘n-roll-pr, maar je hebt altijd een echte aanleiding nodig’, verdedigde hij zich in The Guardian. ‘Sandi’s website had al 50.000 bezoekers gekregen voor de media er zich op stortte.’
Is het internet dan geen gedemocratiseerde ontmoetingsplaats voor muziekliefhebbers, maar vooral een nieuwe speeltuin voor slimme marketeers? Hou een zekere Nikki in de gaten. Deze 17-jarige popzanger is de volgende klant op het lijstje van Quite Great om via een uitgekiende internetcampagne een ster te worden. Maar zelfs al zijn Lily Allen, Arctic Monkeys en straks Nikki georkestreerde internethypes: dat neemt niet weg dat het nooit zo makkelijk was om via het net zo’n rijk aanbod muziek te ontdekken.
Door Hans Van Goethem
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier