Van Hannes oorbellen tot Gilles’ fietshelm: werkelijk alles in De mol wordt door het internet onder de loep genomen. Zonder resultaat. Met de finale in zicht is de uitdaging voor de makers dan ook veranderd. De vraag is niet meer ‘zullen ze hun mol lang genoeg geheim kunnen houden?’ maar wel ‘zullen ze nog een geloofwaardige mol kunnen afleveren?’.
Aflevering vier. Bruno en Issabel moeten vanuit een Argentijns radiostation hun medekandidaten naar een reeks locaties in de stad leiden aan de hand van muzikale tips. Dat radiostation heet ‘Buenos aires Radio 1’, maar als u het beeld op pauze zet net voor het duo binnengaat, ziet u ook het adres van het gebouw op de brievenbus staan: Alem 668. Geef dat adres in in Google Streetview en het blijkt dat daar geen ‘Buenos aires Radio 1’-logo op die gevel hangt, maar dat de echte radiozender Arinfo heet. Wat de vraag opwerpt: waarom zouden de makers van De mol een fictieve radiozender bedenken en er een eigen logo voor ontwerpen? Kijk evenwel nog eens goed naar de freeze-frame van dat logo en u ziet dat ‘aires’met een kleine letter geschreven wordt. Waardoor de zender zich laat afkorten tot BR1.
In het Spaans is dat BRUno.
Dat was dé grote ontdekking op de onofficiële Mol-sites. En niet eens zo’n vergezochte. Bruno was tenslotte de wijnkenner die geen fles wijn van 200 euro herkende, de fijnproever die zich afvroeg of zijn coquilles asperges waren, de muziekfan die Get Lucky van Daft Punk niet herkende en de man die zin had om te eten en vervolgens geen broodje van 1000 euro op kreeg in zeven minuten. De sabotage van die laatste proef was zelfs zo doorzichtig dat je je afvroeg hoe de makers überhaupt nog iemand anders verdacht zouden kunnen maken.
En toen kreeg Bruno een rood scherm.
Dat was een domper.
Op voorhand vroegen wij ons af hoe groot de impact van het internet zou zijn op De mol. Of De mol verborgen kon blijven in tijden van digiboxen, freeze-frames, socialemedia-analyses en onlinespeurneuzen. Een terechte vraag, zo bewees het Nederlandse Wie is de mol? enkele weken geleden nog. Vijf van de afvallers waren al op voorhand bekend op basis van hun socialemediagedrag; na aflevering twee lekte ook de identiteit van de mol. In die aflevering, getiteld Het laatste woord, letterlijk, zaten een reeks toespraken. Als je de laatste woorden van die toespraken onder elkaar zette, las je van boven naar onder ‘Mol is Klaas’. Wat dus ook zo was. Dat heet: de kijker onderschatten. Schromelijk.
Met de finale in zicht lijkt het erop dat Woestijnvis die fout niet heeft gemaakt. Sinds de exit van Bruno blijven de grote theorieën achterwege op het internet. Niet dat er niet gespeurd wordt. Er is wat te doen over het logo van De mol, waarin centraal een ‘C’ dan wel een ‘G’ lijkt te staan – wat respectievelijk op Cathy of Gilles zou wijzen. Er is numerologisch onderzoek gevoerd naar Hanne en het cijfer 4. Eén mollenvanger ontdekte dat ‘Dios te salve, Maria, llena eres de gracia’, de eerste zin van het Spaanse Ave Maria, dat Gilles wel heel vlot van buiten leerde, een anagram is voor ‘Gilles is een verrader, een asociale maat’. Hij had zich de moeite kunnen besparen. En verder is er heel erg veel vestimentair speurwerk. Gilles heeft een T-shirt van E.T. aan, wat naast op ‘extra terrestrial’ ook op ‘el topo’ zou kunnen slaan – Spaans voor ‘de mol’. ‘El topo’ is ook een boodschap die, in graffitivorm, nogal opvallend aanwezig is op een stuk muur tijdens de proef in de directeurswoning. In aflevering vijf vraagt Gilles De Coster dan weer aan de groep of ‘de mol in grote vorm is’, terwijl Hanne een T-shirt aan heeft met ‘in vorm’ op. Er zijn analyses van de fietshelmen – Gilles zou de mol niet kunnen zijn omdat hij een zwart-groene helm aanhad en dat bij de vraag ‘Welke kleur had de fietshelm van de mol?’ in de eliminatieronde geen mogelijk antwoord was. Er zijn analyses van de symboliek van Hannes oorbellen. Er zijn, kortom, veel mensen met veel vrije tijd.
En dat is ook het probleem. Het internet heeft het mollenspeurwerk niet vergemakkelijkt, maar net waziger gemaakt. Het nadeel van duizend theorieën is dat ze elkaar stuk voor stuk opheffen. Zeker als er geen harde bewijzen zijn. Zo zou Stijn een prima mol kunnen zijn: welke gewone kandidaat durft een penalty van 6000 euro trappen tegen een keeper uit de Argentijnse derde klasse? Alleen vreemd dan dat uitgerekend de mol verantwoordelijk zou zijn voor bijna een derde van de prijzenpot. Want ook dat wordt online secuur bijgehouden – Stijn staat op kop, Cathy staat laatst. Hanne is de mol dan weer niet, want Bruno stelde tijdens de verdeling van de elf jokers in aflevering zes wel heel nadrukkelijk voor om haar de extra joker te geven. Enkel zijn molverdachte zou hij dat gunnen – de mol heeft niets aan een joker. Tenzij Bruno enkel Hanne vertrouwde en zeker niet op haar als mol stemde. In welk geval Hanne wél de mol is.
Voor wie niet meer kan volgen: Hanne is ofwel de mol, ofwel totaal niet de mol.
MEER DAN IN VORIGE SEIZOENEN is dat ook het gevoel dat de kop opsteekt: speuren naar de mol is min of meer hopeloos. Sowieso is De mol een door de makers gemanipuleerde beeldmontage van het spel – iets wat veel aspirant-speurneuzen al eens durven te vergeten. Als Issabel heel erg verdacht lijkt, is de kans vooral heel erg groot dat ze dat niet is. Maar deze editie lijkt het speurwerk nog futieler dan vroeger. Voor elke theorie vind je online wel een tegentheorie. Flagrante tips zijn er niet. Er lijken bewuste dwaalsporen van de makers in te zitten. En dan zijn er nog de kandidaten zelf.
Dat Bruno dat broodje niet opkreeg, was namelijk geen toeval: achteraf gaf hij toe dat hij die proef moedwillig had gesaboteerd om zichzelf zo verdacht mogelijk te maken bij zijn medekandidaten. Een prima strategie. Tenzij iedere kandidaat dat doet. In aflevering zes werd 0 van de 14.000 euro prijzengeld opgehaald, met dank aan Hanne, die niet weet hoe ze een duif moet beschrijven, Stijn, die geen satéstokje in een stuk klei weet te duwen, en Gilles, die om volstrekt idiote redenen Hanne geen extra joker gunt. Als iedereen saboteert, heb je geen mol nodig. En als zelfs bewuste sabotage geen reden is om een mol te verdenken, op basis waarvan kun je dan wel nog speuren?
De uitdaging voor De mol is dan ook niet langer ‘gaan ze hun mol lang genoeg geheim kunnen houden?’ maar wel ‘gaan ze nog een geloofwaardige mol kunnen afleveren?’. Toen Hugo in het tweede seizoen van De mol uit de kast kwam, bleek dat hij tijdens elke eliminatie zijn pantoffels aan had gehad en dat de eerste woorden van elke aflevering de zin ‘De mol is Hugo en alleen Hugo natuurlijk’ vormde. De mol heeft dat soort hints nodig. Het zijn dat soort dingen waardoor je als kijker achteraf denkt: ‘Had ik kunnen weten als ik beter opgelet had.’ Precies dat wordt de uitdaging voor de finale: een mol afleveren waar je het van had kunnen weten.
Dit gezegd zijnde: Stijn is de mol.
‘Reginald Penxten.’
Als er iemand anders de mol was, had die wenend van het lachen op de grond gelegen.
DE MOL
De ontknoping: maandag 21/3 om 20.35 uur op VIER.
DOOR GEERT ZAGERS
MEER DAN IN VORIGE SEIZOENEN IS HET GEVOEL DAT DE KOP OPSTEEKT: SPEUREN NAAR DE MOL IS HOPELOOS.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier