Giotto, Goya, Rossellini en Vivaldi: doe steracteur Joseph Fiennes – broer van Ranzige Ralph en bekend van onder meer ‘Shakespeare in Love’ – maar de oude meesters.

* Wat ben je aan het lezen?

In het vliegtuig richting Brussel was ik bezig in Angels & Demons, de pageturner van Dan Brown waar de Da Vinci Code het vervolg op is. Geen topliteratuur, maar het ging er vlotjes in. Tussendoor heb ik wat naar In Between Dreams van de Hawaïaanse singer-songwriter Jack Johnson zitten luisteren.

* Ben je zelf muzikaal?

Je raakt me op mijn tere plek: ik zal het me heel mijn leven beklagen dat ik nooit muziek gestudeerd heb. Muziek maken is de beste vorm van meditatie. Ik zou het goed kunnen gebruiken.

* Je speelt binnenkort wel in een biopic over Vivaldi.

Een fascinerende componist. Alleen jammer dat DeVier Seizoenen herleid zijn tot universeel wachtmuziekje aan de telefoon. Hij was ook een goed mens: als priester ving hij de ongewenste kinderen op die prostituees te vondeling legden aan de deur van zijn kerk. Sommigen van die weesjes werden trouwens bijzonder getalenteerde muzikanten.

* Ben je klassieke-muziekfan?

Ik ben geen genrefreak. Maar ik heb wel een boon voor Viktoria Mullova, een van de beste klassieke violistes van het moment. Luister naar haar Bachvertolkingen, en je weet waarom.

* Wat was de eerste plaat die je kocht, en wat de recentste?

Mijn eerste plaat was iets van The Stray Cats. Behoorlijk rock-‘n-roll om mee te beginnen, toch? Mijn recentste plaat heb ik eigenlijk niet gekocht, maar gratis gedownload: een cd met zwoele flamencosongs van Paco de Lucía.

* Heb je helden?

Niet echt. Genialiteit zit in ieder van ons. Ik heb wel bewondering voor revolutionaire mensen, of dat nu schrijvers, priesters of politici zijn. Maar ik bekijk hen altijd als mens, niet als idool. Als kind bewonderde ik wel Prince, The Stranglers en BB King. Maar fanposters had ik niet. Onze muren hingen vol abstracte schilderijen van mijn ouders.

* Wat zijn je favoriete films?

Ik hou van klassieke Italiaanse filmmakers als Pasolini, Visconti, Fellini en Rossellini. Zij verstaan de kunst om pure beelden te draaien, zonder de digitale kunstgreepjes waarmee de hedendaagse cinema dweept. Die oude meesters voelden het medium film veel beter aan. Nu kan iedereen die een handcamera heeft in principe een film maken. The Blair Witch Project was er het mooiste bewijs van.

Da’s geen toeval. Ik heb zopas mijn eerste kortfilm afgewerkt. Ik draaide ‘m in Moskou, net voor Kerstmis. We gaan hem insturen voor het filmfestival in Cannes, hopelijk geraakt hij door de selectie.

Ik heb even op de kunstschool gezeten, ja. Nu schilder ik nog af en toe. Maar mijn techniek gaat door te weinig oefening – tijdsgebrek, tiens – zienderogen achteruit en mijn doeken sucken enorm.

* Van welke kunst val je achterover?

Ik hou vooral van oude meesters als Goya, Velasquez, Rembrandt, Giotto en Da Vinci. Al is het werk van 20e- eeuwse kunstenaars als Picasso, Klee en Schiele ook niet mis. Ik heb niet echt één favoriet. Het enige kunstwerk waar ik nog dagelijks van achterover val, is mijn vriendin.

Joseph Fiennes speelt de cipier van Nelson Mandela in Goodbye Bafana, vanaf 11 april in de zalen www.goodbyebafana.com

Thijs Demeulemeester

Partner Content