‘JAY Z HAD WEL WAT ANDERS AAN ZIJN HOOFD DAN MIJN ONTWERPEN’
De kattenclip bij Manon van De Jeugd, de tattoos van Ibrahimovic, de neonfilmposter van Drive, de affiche van Jay Z’s eigen festival: de beelden en de makers ziet u op de eerste Offf by Night, de Antwerpse night version van ’s werelds grootste designfestival.
‘Een andere manier van uitgaan’, noemt curator Rizon Parein dit initiatief van stadsfestival Born in Antwerp. In tegenstelling tot moederfestival Offf in Barcelona vindt Offf by Night tussen 16 uur en middernacht plaats en is er behalve de keynote-presentaties ook een night market, inclusief tweedehandsspullen, eetstandjes, pingpong- en airhockeytafels, arcadegames en een Q&A-salon. Parein: ‘De nadruk zal wel degelijk op de presentaties liggen, maar je kunt er ook een pulled pork-sandwich en een craft beer bij krijgen. Vandaar dus by night.’
Het nachtleven is jou niet vreemd: je eerste ontwerpen waren flyers voor nachtclubs.
RIZON PAREIN: Ja, ik ben vroeg – op mijn zeventiende – gestopt met school. Eerst heb ik het tevergeefs geprobeerd als graffitikunstenaar, en dan, na twee jaar op de interimmarkt, heb ik me een computer aangeschaft om flyers te beginnen maken voor striptenten en discotheken, van La Rocca tot Kozzmozz. Ik heb zelfs even de Fill Collins Club in Antwerpen mee uitgebaat, voordien eigendom van I Love Techno-stichter Peter Decuypere.
Niet geheel toevallig dus dat op Offf by Night ook een clubber langskomt: Lefto.
PAREIN: Inderdaad. Videoclipmaker Kurt De Leijer van Caviar is Lefto op wereldtournee gevolgd – ik ben hen zo toevallig eens tegengekomen op een Halloweenfeestje in LA. Daar komt straks een Canvas-documentaire van, Lefto in Transit. Offf by Night krijgt al een preview.
Voor jou ging het van de stripclub naar Hollywood. Je hebt immers een veelbesproken poster gemaakt voor de film Drive, met Ryan Gosling.
PAREIN: Dat is begonnen als fan art. Ik vond die film fantastisch. De nacht nadat ik hem gezien had, ben ik aan die poster begonnen, met daarop het Drive-logo in een soort driedimensionale neon. Die is viraal gegaan: bij Esquire dachten ze zelfs dat het om écht neon ging – ‘die willen we, we’ll take care of the shipping costs‘. (lacht) Onlangs is mijn poster gebruikt voor een grote Refn-retrospectieve, en sinds kort prijkt hij op de hoes van een vinylheruitgave van Cliff Martinez’ Drive-soundtrack.
En toen klopten Nike, Facebook en Jay Z bij je aan?
PAREIN: Zoiets, ja.Jay Z wilde voor de affiche van zijn Made in America-festival, met Kanye West als headliner (zie illustratie), ook zulke 3D-neonletters. Ik moest het tegen twee kanjers van ontwerpbureaus opnemen, maar kreeg goed nieuws: ‘Jay Z personally weighed in: you’ve won the pitch’, mailde zijn campagnebureau me – dat is het dichtst dat ik bij Jay Z geraakt ben. Ik heb die affiche gemaakt, en toen ik even later op – jawel – het Offf-festival in Barcelona was, kreeg ik te horen dat er nog last-minutecorrecties moesten gebeuren. In allerijl ben ik over en weer naar huis gevlogen om die door te voeren, om dan te vernemen dat het niet meer nodig was. Jay Z was in het befaamde liftincident verwikkeld geraakt met Beyoncés zus Solange. Hij had wel even wat anders aan zijn hoofd. (lacht)
OFFF BY NIGHT
Van 22/9 tot en met 24/9 in Parkloods (aan Park Spoor Noord), Antwerpen. Alle info: offfbynight.be.
door Michael Ilegems
‘Bij Esquire dachten ze dat ik met écht neon werkte. Ik kreeg een mail: ‘Wij willen jouw Drive-ontwerp, we betalen de verzending wel.’ Rizon Parein
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier