‘IK GA IF YOU GO AWAY NÍÉT OP WERCHTER SPELEN’

JAN WOUTER VAN GESTEL: 'Voor De Nieuwe Lichting heb ik tegen mezelf gezegd: 'Ik sta op de volgende editie van Pukkelpop.' Where the mind goes, the energy follows.'

Van De Nieuwe Lichting op Studio Brussel naar het podium van Rock Werchter in drie eenvoudige stappen. Zo lijkt het te zijn gegaan voor Tout Va Bien. Van Jacques Brel naar Los Angeles, van Mechelen naar de kosmos. ‘Gast, slow down, moet ik mezelf soms zeggen.’

Jan Wouter van Gestel zit er ontspannen bij, hier op een zonnig terras in zijn thuishaven Mechelen. Het voorbije weekend heeft hij zijn eerste twee optredens met een complete liveband gegeven. ‘Er is uiteraard nog veel ruimte voor verbetering, maar dat bekijk ik vooral positief.’ Hier spreekt een van zelfvertrouwen blakende jongeman.

JAN WOUTER VAN GESTEL: Ik moet nu voor het eerst vanachter mijn piano komen, van heel statisch naar frontman, en ik geloof dat ik daarbij iets te ver ben gegaan in het rondwandelen en bewegen. Iemand schreef op Twitter dat hij het optreden en het geluid heel goed vond en dat hij ook de ‘awkward dance moves’ wel kon appreciëren. Daar ga ik dus op werken. (lacht) Eerlijk gezegd, ik ben zelf niet iemand die veel optredens afschuimt, dus een groot referentiekader qua podiumprésence heb ik niet.

Hoe komt dat? Toch niet mensenschuw?

VAN GESTEL: Ik heb wel wat last van claustrofobie in het midden van mensenmassa’s, ja. Maar ook: ik ben nog maar 22 en heb nog maar een paar jaar de financiële middelen om me concerttickets te veroorloven. De meeste van mijn muzikale ontdekkingen doe ik dan ook via YouTube. Klikken en doorklikken, daar kom je een heel eind mee.

Dat gebrek aan referenties zit je niet dwars, nu het zo hard gaat voor Tout Va Bien?

VAN GESTEL: Het zou een nadeel kunnen zijn, maar ik zie het liever als een voordeel. Zo kan ik zonder al te veel bewuste of onbewuste invloed van buitenaf mijn eigen weg zoeken.

Jaagt de snelheid waarmee alles op je af komt je angst aan? Eén overhaaste beslissing of foute inschatting nu kan grote gevolgen hebben op de lange termijn.

VAN GESTEL: Gelukkig hoef ik niet alle beslissingen alleen te nemen. Ik word goed omringd door mijn manager en de platenfirma. En eerlijk gezegd wil ik ook niet té lang blijven stilstaan bij alles wat er op me af komt. Soms gaat het zelfs niet snel genoeg naar mijn zin. Muziek is ook veel wachten, zo heb ik al snel gemerkt. Dan moet ik mezelf intomen: ‘Gast, slow down. Je bent nog maar 22, je bent nog maar twee jaar bezig en je staat al op Rock Werchter.’ Volgens mij zijn er niet veel anderen die zo’n parcours kunnen voorleggen.

Bijna exact twee jaar geleden stond je in de finale van een talentenjacht op de radio, deze week ligt je debuutalbum in de winkel en eind juni sta je op de affiche van een van de meest gerenommeerde festivals van Europa. Zo zijn er inderdaad niet veel.

VAN GESTEL: Ik heb mijn portie geluk gehad, dat besef ik. (lacht) Maar dat is niet alles. Where the mind goes, the energy follows, daar geloof ik sterk in. Twee weken voor ik me ingeschreven heb voor De Nieuwe Lichting heb ik tegen mezelf gezegd: ‘Ik sta op de volgende editie van Pukkelpop.’ Het zou kunnen dat ik hetzelfde ook tegen een paar andere mensen heb gezegd. (lacht) Al mijn vrienden dachten: ‘Daar heb je Wouter weer met zijn geweldige ideeën.’ En ik had inderdaad nog nooit opgetreden, effectief nog nooit een single op de radio gehad, maar ik was wel zelfbewust genoeg om te weten dat ik songs kan schrijven en dat ik een stem heb.

Je doet het allemaal gevaarlijk simpel klinken.

VAN GESTEL: Het klinkt natuurlijk heel impulsief, en dat is het deels ook, maar ik had wel degelijk al een pak songs klaar. Krijtlijnen, die ik samen met producer Arne Van Petegem had uitgezet.

Alias Styrofoam. Hoe ben je bij hem terechtgekomen?

VAN GESTEL: Ik kende hem eerlijk gezegd niet. De platenfirma heeft me aan een aantal mensen voorgesteld, maar enkel met Arne had ik het gevoel dat het helemaal goed zat, dat hij de juiste kleur aan de songs kon toevoegen.

Het resultaat klinkt behoorlijk weids en spacy.

VAN GESTEL: Dat is gaandeweg zo gegroeid. Arne en ik hebben de eerste weken intensief samen geschreven en demo’s gemaakt, en toen zijn we naar LA getrokken voor de opnames. Net op dat moment plaatste NASA een verzameling geluiden uit de ruimte op Soundcloud. Ik heb altijd van ambientachtige effectjes gehouden, dus zijn we daarmee aan de slag gegaan. Het titelnummer van de plaat, Kepler Star, heette eerst Right or Wrong, maar voor de intro hebben we het geluid van een supernova gebruikt, en zo is het spacy thema van de plaat ontstaan.

Je hebt NASA toch netjes krediet gegeven, mag ik hopen? Je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.

VAN GESTEL: We hebben toestemming gevraagd en moesten NASA enkel vermelden als bronmateriaal. Rechten betalen hoeft niet. (lacht) Ook de hoesfoto van die astronaut is trouwens afkomstig van NASA. Het totaalplaatje klopte, vond ik. Die keuzes zijn allemaal heel instinctief gemaakt, zonder al te veel gepieker. Het is zoals een paar schoenen kopen: je buikgevoel zegt je meteen wanneer je het juiste paar hebt gevonden.

Je ziet het graag groots, niet? Zelfs de songtitels stralen het uit: Kepler Star, Sunrise, Oklahoma Skies, Messiah, Melting Glacier

VAN GESTEL: Inderdaad, nu je het zo zegt. Dat was me nog niet opgevallen.

Ben je ooit al in Oklahoma geweest?

VAN GESTEL: Neen, maar ik kijk wel veel naar Discovery Channel. (lacht) ‘Oh-kla-ho-ma-skies’, dat klinkt gewoon heel erg goed. En het is een krachtig beeld.

Ben je niet bang dat je al je kruit meteen verschiet door het van bij het begin zo groots te zien?

VAN GESTEL: Kan dat, het té groot zien? Ik zie niet in hoe dat iets negatiefs zou kunnen zijn.

If You Go Away, de cover van Jacques Brels Ne me quitte pas waarmee je doorgebroken bent, staat niet op de plaat, maar tijdens de komende festivals zal het publiek hem wel verwachten.

VAN GESTEL: Ik ga hem niet spelen.

Echt? Werchter moet je bekendste nummer niet op de setlist verwachten?

VAN GESTEL: (twijfelt) Ik weet het niet. Eigenlijk wilde ik me er wat van distantiëren, het nummer past ook heel moeilijk tussen de andere, nieuwe songs. Misschien moeten we er een nieuw arrangement voor bedenken. We zien wel, ik heb nog even de tijd.

Zien wat je buikgevoel zegt?

VAN GESTEL: Precies!

KEPLER STAR

Uit op 24/4 via Warner.

DOOR JONAS BOEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content