‘IK DENK DAT DIE FOTO VAN ARTIS HISTORIA OF ZO KWAM’

INTRIGEREND ARTWORK VAN BELGISCHE MAKELIJ – ‘Een goede hoes moet de lading dekken’, vindt Herman Houbrechts, die twintig jaar geleden de hoes van het eerste Evil Superstars-album ontwierp, met Mauro aan zijn zijde. ‘Waren er eigenlijk al computers toen?’

In 1994 won Evil Superstars de Rock Rally. ‘Een kwartet jongeren die niet bang zijn van het podium, en een verbazingwekkende variatie aan stijlen en genres mengen met natuurlijke virtuositeit’, zo stond in het juryverslag. Twee jaar later verschijnt het langspeeldebuut van de Limburgse bende onder leiding van Mauro Pawlowski, Love Is Okay. In de Vlaamse muziekpers krijgt het album, een klassieker inmiddels, haast unaniem een thumbs up, maar waar precies die twee astronauten – kosmonauten? – op de hoes vandaan komen, daar moet ontwerper Herman Houbrechts twintig jaar na dato toch even over nadenken: ‘Ik ontwierp de hoezen van Evil Superstars destijds samen met Mauro, die naast me aan de computer zat. Wacht, waren er eigenlijk al computers toen? Ja, dat moet wel. (lacht) Ik geloof dat die foto afkomstig is uit een prentenboek dat je kon krijgen door punten op voedingsverpakkingen te sparen. Artis Historia misschien? Bestaat dat nog?’

Houbrechts heeft tientallen hoezen ontworpen, niet alleen voor Evil Superstars en andere Pawlowski-projecten zoals Mitshoobishy Jacson, maar ook voor Admiral Freebee, De Mens, Millionaire en Monza. In 1996 zette hij pas zijn eerste stapjes in de grafische sector. ‘Het was echt wel growing up in public. Als ik nu terugkijk naar sommige van die ontwerpen komt het schaamrood me lichtjes op de wangen’, lacht de Antwerpenaar. ‘Midden jaren negentig was het tijdperk waarin iedereen aan het samplen sloeg. Postmodernisme en ironie vierden hoogtij. Op die manier past de hoes van Love Is Okay in een bepaald tijdsgewricht, dus ik moet me er eigenlijk niet voor schamen. We amuseerden ons gewoon.’

Zich amuseren heeft Houbrechts niet alleen met platenhoezen, posters en boekcovers ontwerpen gedaan, hij heeft ook drums gespeeld in een resem bands, zoals Nemo, Dead Man Ray (de eerste groep van Daan Stuyven) en, jawel, Mauro Pawlowski & The Grooms. Handig, zo’n graficus in de rangen! ‘Heel praktisch, ja, dat vond Mauro ook. (lacht) Zo is de hoes van Black Europa, uit 2004, die met het ‘functionele naakt’, ook van mijn hand. Op de single Tired of Being Young staat een ontwerp van mij op de voorkant, en op de achterkant een collage van Mauro.’

Met al die jaren grafische en muzikale ervaring in de platensector dringt de vraag zich op: wat is de favoriete albumhoes van Herman Houbrechts? ‘Oh neen, doe me dat niet aan!’ klinkt het. ‘Er bestaat niet één vast criterium om daarover te oordelen. Neem nu de bekende hoezen die Reid Miles voor het jazzlabel Blue Note maakte. Die zijn niet alleen smaakvol en mooi, maar betekenden ook een doorbraak voor goede vormgeving in de muzieksector. De meeste van die hoezen staan vandaag nog steeds als een huis. Daarnaast heb je de iconische beelden, zoals Andy Warhols bananenhoes voor The Velvet Underground, maar die heeft natuurlijk het voordeel dat ze gelinkt is aan een iconische groep. (lacht) De witte van The Beatles is ook zo’n voorbeeld, of Never Mind the Bollocks van de Sex Pistols, met dat fel geel en fluoroze een knap staaltje van choquante marketing – net als de groep zelf.’

Persoonlijk heeft Houbrechts het meer voor de doe-het-zelfaanpak, hoezen waarin je ‘betrokkenheid’ voelt, zoals hij het noemt. ‘Neem nu de bekende ontwerpen van Peter Saville voor Joy Division en New Order. Die zijn heel uitgepuurd, grafisch perfect, maar voor mij persoonlijk té conceptueel. Ik heb liever dat er iets aan de hand is, dat je voelt dat er iets gebeurt, een vorm van spelplezier. Dat kunnen typische punkhoezen als die van Black Flag of Crass zijn, die met fotokopieermachine en stift zijn gemaakt, of iets als Another Monthy Python Record, waarvoor ze gewoon een oude hoes van een Beethovenplaat namen en met potlood de originele tekst doorkrasten en er hun eigen titel bij schreven. Toen ik die voor het eerst zag moest ik heel hard lachen. Een vlag die de lading dekt, dát is een goede albumhoes. Ze belooft dat je niet bedot zult worden.’

BELGIUM: THE VINYL FRONTIER

Uit bij Borgerhoff & Lamberigts, ? 39,95.

BELGIUM: THE VINYL FRONTIER – THE EXPOSITION

Nog tot 18/9 in Fort Napoleon, Oostende. Info: fortnapoleon.be

VOLGENDE WEEK

GO HUNTING – FIFTY FOOT COMBO

door Jonas Boel

‘Ik heb ook met Mauro in The Grooms gespeeld. Heel praktisch, ja, zo’n graficus in de rangen. Dat vond hij ook.’ Herman Houbrechts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content