Door het gigantische aanbod smartphones die probleemloos foto’s en filmpjes in hoge definitie kunnen schieten, vreesden de producenten van fototoestellen een terugval van hun marktaandeel. Onterecht, zo blijkt: de consument koopt regelmatig een nieuwer of beter toestel met meer mogelijkheden. Om daarop in te spelen, stellen de fabrikanten een reeks technologische innovaties voor die toegankelijk zijn voor zowel amateurs als professionals.
De traditionele opdeling tussen apparaten voor het grote publiek en beroepsfotografen vervaagt zienderogen. Omdat zeventig procent van de gebruikers al een toestel in huis heeft, lanceren de fabrikanten nu vooral camera’s met professionele troeven. Dat geldt ook voor de Nikon P7000 en Canon G12, die net zoals spiegelreflexcamera’s over een echte optische zoeker beschikken. Een flinke meerwaarde dus, die onder meer zorgt voor een betere kadrering en zelfs bij fel zonlicht te gebruiken valt, in tegenstelling tot toestellen die van kleine beeldschermpjes gebruikmaken. Beide apparaten zijn ook uitgerust met andere geavanceerde opties, zoals de mogelijkheid tot de overschakeling op manuele instellingen voor diafragma en snelheid, het afregelen van de dieptescherpte en zelfs het werken met een hogere gevoeligheid (ISO).
Grensvervaging
Wie even verder kijkt dan de op occa-sionele fotografen gerichte compacte toestellen, loopt al snel verloren in het uitgebreide geavanceerde assortiment. Hoogwaardige compactcamera’s willen graag wedijveren met de prestaties van échte spiegelreflexcamera’s en zijn vooral bedoeld voor door de wol geverfde fotografen die een tweede, kleiner toestel zoeken. De zogenaamde bridge-toestellen (een goed in de markt liggende hybride met een zoombereik tot 30x) worden op hun beurt bedreigd door een nieuwe familie. Micro 4/3-camera’s zetten de aanval in met twee sterke troeven: draagbaarheid, optische veelzijdigheid en een heel brede inzetbaarheid. Meer nog, ze concurreren met dé grote troef van de reflexcamera’s: de mogelijkheid tot het wisselen van lens. Naast de auto-optie, kunt u ook de sluitersnelheid en de gevoeligheid van de flits afstellen of zelfs kiezen voor volledig manueel gebruik. De enige toegeving: er is geen optische zoeker. Men schiet dus met gestrekte arm en kadreert op het beeldscherm op de achterkant van het toestel.
Gevoelige ziel
Het is voor fotografen altijd een uitdaging om ’s nachts te werken – denk maar aan het weinige of diffuse licht van straatverlichting of kaarsen. Vandaar ook dat meestal wordt aangeraden om een statief te gebruiken of uw model te gebieden stokstijf te poseren, wat bij een concert of feest natuurlijk niet voor de hand ligt. Om de verschillende licht-nuances beter te kunnen vastleggen, is de lichtgevoeligheid bij de meeste hoogwaardige compact-, micro 4/3- en spiegelreflexcamera’s de laatste jaren sterk verbeterd. Dat betekent niet noodzakelijk dat het aantal pixels gestegen is: het wordt veeleer beter aangewend om een mooier nachtresultaat te bekomen, zelfs voor foto’s geschoten uit de losse pols en met een ISO-afstelling van meer dan 800. Met de Panasonic Lumix GH-2 bijvoorbeeld, is het mogelijk tot 1600 ISO te fotograferen zonder dat het beeld korrelig wordt.
Anti-waas
De verhoogde lichtgevoeligheid bij hedendaagse fototoestellen is niet de enige noodzakelijke kwaliteit voor het succesvol fotograferen van bewegende objecten bij zwak licht. De meeste, maar zeker niet alle toestellen uit onze selectie zijn daarom uitgerust met stabilisatoren. Dat kan op twee technologisch verschillende manieren. Sommige toestellen verplaatsen automatisch de horizontale as om de bewegingen van de fotograaf te compenseren, zodat het toestel zelf gestabiliseerd wordt. Daartegenover staat de stabilisatie in de lens, die een stuk nauwkeuriger, maar ook veel duurder is, aangezien vaak verschillende lenzen gekocht worden. Zowel Nikon als Canon gebruikt deze laatste techniek bij spiegelreflexcamera’s.
Filmen maar!
Sinds het grote succes van HD-televisies rusten veel fabrikanten hun fototoestellen uit met videofuncties. Het merendeel kan filmpjes opnemen, meestal zelfs in hoge definitie. Beter nog, de continue autofocus volgt de bewegingen van de gefilmde personages zoals professionele videocamera’s dat doen. Opgepast, voor puristen zullen de hoogwaardige compactcamera’s en micro 4/3-toestellen niet volstaan om hun fotografische honger te stillen. Zij zoeken hun heil beter bij de (semi)professionele spiegelreflexcamera’s.
AMAURY DE LAROQUE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier