WOUTER VAN BELLE (links). 'Zelfs Elvis is tijdens een zangwedstrijd ontdekt.'

Woensdag 2/2, 20.45 – vtm

Bereid je voor op een schier eindeloze reeks niet allemaal even geslaagde imitaties van Anouks Michelle of vaagweg aan Alicia Keys’ Fallin’ herinnerende pogingen, al zal er dit jaar hier en daar ongetwijfeld ook wel een Lady Gaga-lookalike of Rihanna-wannabe de preselectie passeren. Na vier jaar gaat vtm immers op zoek naar een opvolger voor Dean, jawel: een nieuw Idool. Producer/muzikant Wouter Van Belle voegt zich samen met Sylvia Van Driessche en Koen Buyse bij Jean Blaute in de jury.

Voor jou is het de eerste ‘Idool’. Zijn je verwachtingen hooggespannen?

Wouter Van Belle: Voor mezelf is zo’n uitstap naar televisie een verademing: als producer leef ik haast voortdurend in de opnamestudio. Dit is verse zuurstof. Er wordt van mij enkel een mening verwacht, en daarvoor ben ik de geschikte man. (Lacht) Nu, tijdens de preselecties hebben we het kaf van het koren gescheiden, maar ik vermoed dat het enkel moeilijker zal worden. De keuze tussen ’talent’ en ’talent’ is niet eenvoudig.

Vierduizend kandidaten hebben zich aangemeld. Hebben die dan allemaal sinds 2007 vol spanning op dit nieuwe seizoen zitten wachten?

Van Belle: Die vier jaar pauze zorgen voor een nieuwe lichting kandidaten, hé. Er zitten zelfs ex-Eurosong for Kids-kinderen bij. Misschien was de spoeling vier jaar geleden wel wat dun geworden. Zelfs op een sterk format als De Slimste Mens komt sleet, en dus ook op Idool. Nu kan iedereen er met goede moed weer aan beginnen.

Eerlijk: wordt tijdens de preselecties ons aller honger naar uitlach-tv gevoed?

Van Belle: Laat ik het zo stellen: Idool is tv, en het is een stuk reality. Voor Susan Boyle haar mond opendeed, stond ook iedereen te lachen. De bedoeling is niet alleen dat je talent vindt, maar ook dat je een goed tv-programma maakt. Of ik me soms afvraag wat een kandidaat hier in godsnaam komt doen? Dat denk ik bij de meesten. (Lacht) Wat me opvalt, is dat hoe mensen zichzelf in hun eigen wereld zien, vaak niet overeenkomt met hoe anderen hen in de échte wereld zien.

Wat is voor jou dé ideale ‘Idool’-kandidaat?

Van Belle: Een goddelijke stem is al heel wat. Als die persoon ook nog een fijne melodie kan schrijven, is dat top. Is die daarenboven in staat een boeiende tekst te fabriceren, dan zit je aan honderd procent. En er goed uitzien is dan de kers op de taart. (Lacht) Alles begint dus bij de stem, níét andersom.

Is er wel nog een plekje vrij aan het Vlaamse sterrenfirmament?

Van Belle: Denk jij van niet dan? Niet alle Idolen zijn even succesvol geweest, maar dat hoort erbij. Je kunt zoiets nu eenmaal niet voorspellen. Iemand als Joeri had gewoon de ruggengraat niet om echt door te breken. Gelukkig krijgt de jury dit jaar meer inspraak zodat zulke figuren niet meer in de finale geraken. Daar zal ik persoonlijk voor zorgen.

Heb je al favorietjes?

Van Belle: Er zitten toch enkele straffe gasten tussen. Opgelet, Idool is maar het begin, hé. Ik vind het fantastisch om te zien hoe sommige van die verlegen kandidaten door onze positieve commentaar openbloeien tot echte entertainmentmonsters. Trouwens, vanaf dit jaar mogen de kandidaten ook een instrument meenemen. Daar kan toch niemand iets op tegen hebben? Talentenjachten zijn zo oud als de straat. Zelfs Elvis Presley is tijdens een zangwedstrijd ontdekt.

Ben je stiekem toch al aan het kijken wie je na ‘Idool’ eventueel zelf zou willen opvissen?

Van Belle: Die jonge mensen kunnen mij toch niet betalen. (Lacht) Neen, ik ben gevraagd om te jureren en die taak neem ik zeer ernstig. Ik zit niet in Idool in functie van mijn eigen portefeuille – ik word betaald voor mijn mening, niet om te producen. Het vertrouwen tussen mij en vtm is groot: dubbel spel is niet aan mij besteed. Als de kandidaten het ooit zelf vragen, ligt het natuurlijk anders. (Lacht)

BARBARA DE CONINCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content