Vier TECHNOHELDEN VAN NU OVER DE VADERS VAN DE ELEKTRO

.

TIGA

Canadese elektrogod-annex- sexy boy, bekend van de hitsingles Louder Than a Bomb, You Gonna Want Me en Far From Home.

Welke invloed heeft Kraftwerk gehad op jouw werk?

‘Geen enkele. Ik ben ook nooit een grote fan geweest. Ik heb wel oneindig veel respect voor wat ze gedaan hebben, en vooral voor hoé ze het gedaan hebben. Haal hun apparatuur uit de jaren 70 van onder het stof en zet er een jonge producer aan, hij krijgt er vermoedelijk nog geen bliepje uit, laat staan een volledig nummer. Kraftwerk heeft dus wel degelijk baanbrekend werk geleverd. Hoe meer songs ik zelf in elkaar boks, hoe meer ik ook besef dat zij het allemaal al eens eerder hebben gedaan. Beter? Dat ook, ja. (lacht) Misschien ben ik dan toch een grote fan.’

Carl Craig

Amerikaanse technopionier, bekend van 27 aliassen en het recente compilatiealbum The Kings of Techno.

Waar heb je Kraftwerk voor het eerst gehoord?

‘Op de radio. In Detroit had The Electrifying Mojo (populaire radiodeejay die de carrière van onder meer Prince lanceerde, nvdr.) begin jaren 80 een programma waar de eerste generatie technoproducers mee is opgegroeid. Naast soul, funk en new wave draaide hij op een bepaald moment ook Pocket Calculator van Kraftwerk. Ik was toen twaalf jaar oud en mijn leven werd voorgoed veranderd. Ik ben onmiddellijk de plaat – een doorschijnende vinylschijf – gaan kopen en heb hem jarenlang grijsgedraaid. Het verschil met Motown (Detroit is de thuisstad van het legendarische r&b-label, nvdr.) kon niet groter zijn: een futuristisch geluid met een simpele boodschap. Voor mij is de technologische revolutie toen begonnen.’

James Holden

Britse technoheld, bekend van zijn label BorderCommunity, waar ook Nathan Fake platen op uitbrengt.

Wat betekent ‘Kraftwerk’?

‘Wacht, dat weet ik… (denkt tien seconden na) Elektriciteitscentrale! Ik denk dat geen enkele andere band met die naam was weggekomen, maar Kraftwerk is geen gewone band. Ze zijn niet eens menselijk, hé – het zijn robotten. Dat maakt hun erfenis nog uitzonderlijker: ze hebben niet alleen hun stempel gedrukt op een volledig nieuwe muziekstroming, ze hebben muziek ook verheven tot kunst. Kraftwerk heeft zichzelf altijd verscholen achter spraakmakende platenhoezen, futuristische robotontwerpen en designlaptops. Ze stonden zelf niet in de schijnwerpers en waren niet of nauwelijks te bereiken. In hun studio stond één telefoon, zónder belsignaal. Ze namen hem een keer per week op – woensdag om twee uur in de namiddag – om te horen of er iemand aan de lijn hing. (lacht) Geweldig!’

Jan Van Biesen

Belgische radioproducer, bekend van het Studio Brusselprogramma Switch en als lid van het deejayduo The Dominators.

Wanneer heb je ze voor het eerst live gezien?

‘Eind jaren 90. Ik zat in New York, waar Soulwax Much Against Everyone’s Advice aan het opnemen was. Ik had er niets van verwacht, maar ben los achterovergevallen. Ze waren tien jaar van het toneel verdwenen en ik dacht dat ze gewoon hun vroegere successen zouden uitmelken, zoals The Human League doet – zielig vind ik dat. Maar nee, het was fenomenaal. Kraftwerk is natuurlijk ook mijn Bijbel, mijn leidraad doorheen mijn muzikale ontdekkingen. Ik heb nog met Elvis Costello gedweept, met psychedelische rock, met techno, maar al die dingen hebben nooit langer dan vijf jaar geduurd. Kraftwerk is de enige vaste waarde. Bono heeft ze ooit een van de grootste soulbands aller tijden genoemd. Wel, hij had gelijk. Kraftwerk is pure gevoelsmuziek, maar ook humor, kunst én een explosie van technologie. Heb ik ze al geïnterviewd? Nee, maar de aanvraag is binnen.’

Door Ben van Alboom

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content