HOWARD HAWKS

VS 1940, MET CARY GRANT, ROSALIND RUSSELL, RALPH BELLAMY. 13.35 – EEN

Van Broadwayhit The Front Page over Lewis Milestones adaptatie uit 1931 tot Hawks’ bewerking, de briljante krantenkomedie His Girl Friday: de spitse dialogen van Ben Hecht en Charles MacArthur gaan steeds sneller. Hawks laat zijn acteurs zo krankzinnig vlug spreken, dat deze cynische screwball comedy over een sluwe krantenuitgever die zijn ex en topreporter wil terugwinnen met een scoop over politieke corruptie, nog altijd de reputatie geniet een van de snelst gesproken romantische komedies ooit te zijn. Op basis van het script moest His Girl Friday 108 minuten duren. Maar deze film vol wisecracks ( ‘I wouldn’t cover the burning of Rome for you if they were just lighting it up’) klokte af op 92 minuten. ‘Als elke acteur recht heeft op een grote vertolking, dan is dit de hare’, schreef filmhistoricus David Shipman over Rosalind Russell, door wie Jennifer Jason Leigh zich liet inspireren voor haar performance in de Coen-broerspastiche The Hudsucker Proxy. Russell, telkens in pakjes met gestreept motief, is grandioos als reporter die flink van zich afbijt op de redactie van The Morning Post en in de perskamer van het gerechtsgebouw van Chicago. Samen met charmeprins Cary Grant, onovertroffen als de machiavellistische hoofdredacteur, verheft ze in dit cynische portret van tabloidjournalistiek het ‘kibbelen zonder je klasse te verliezen’ tot kunst.

Michael Collins *** Neil Jordan, GB-IRL-VS 1996. Omstreden biopic over de laatste levensjaren van deze Ierse republikeinse patriot, door Liam Neeson met veel flair vertolkt (15.00 – VTM) The English Patient ** Anthony Minghella, VS 1997. Minghella is geen David Lean. Dat is duidelijk uit dit al te gul met Oscars bedeelde romantische epos naar Michael Ondaatjes WO II-roman over een passionele liefde tussen een Canadese verpleegster in Italië (Juliette Binoche) en een gewonde, Hongaarse piloot (Ralph Fiennes) (22.10 – BBC 2) Blue Steel *** Kathryn Bigelow, VS 1990. Bigelow ( Strange Days en Point-Break) pompt actie en subtiele karaktertekening in deze vaak visueel abstract in beeld gebrachte feministische thriller over een New Yorkse politieagente (Jamie Lee Curtis) die moet afrekenen met psychopaat Ron Silver (22.30 – VT4) The Last Picture Show **** Peter Bogdanovich, VS 1971. De dood van een dorpsbioscoop als metafoor voor de onschuld en het isolement van Amerika tegenover nieuwe ideeën. Bogdanovich’ tweede film is een parel in gestileerd zwart-wit over de coming-of-age van een groep tieners, waaronder Jeff Bridges en Cybill Shepherd, in een stoffig, verlaten stadje in Texas anno 1950 (22.50 – CANVAS).

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content