‘Rome’ is een van de paradepaardjes van het najaar op het vernieuwde Canvas. Een blik op de rest van de nieuwe programma’s.

Vanaf 24/10. Meer informatie over de afzonderlijke programma’s vindt u in het tv-katern.

vanaf 31/10 – 22.00 canvas. in knack verschijnt volgende week een dossier over de historische achtergrond van de serie.

De verbouwing is voltooid. Enkele jaren geleden startte de Canvas-leiding met The Building, een project dat de zender voor de meerwaardezoeker van haar wat stoffig imago af moest helpen en dit najaar komen de resultaten op het scherm. In tegenstelling tot wat aangenomen werd, verandert Canvas niet van naam, noch van logo. De zender krijgt wel een frissere look (hoe dat gebeurt, wordt pas op 21/10 bekendgemaakt), zodat ‘het functionele gebouw’ verandert in ‘een hippe loft met veel ramen en volop licht, frisse kleuren, een gevarieerde inrichting, maar vooral ook hoge en brede toegangsdeuren, zodat iedereen vlot naar binnen kan’. Dat laatste is niet onbelangrijk, want Canvas wil zichzelf omvormen van ‘een net voor meerwaardezoekers naar een meerwaardenet voor iedereen die kennis op wil doen’.

Maar genoeg marketingtaal, laten we het hebben over de echt belangrijke zaken: de programma’s. Uit de lijst nieuwkomers blijkt dat Canvas dit najaar niet echt andere wegen inslaat maar vooral de punten waarop de zender sterk staat uitbreidt. Duiding is meer dan ooit de troef van Canvas. Terzake krijgt een broertje later op de avond én een zusje in het weekend, Panorama kan voor het eerst sinds lang weer eigen documentaires brengen (een keer per maand) en Jan Leyers mag met Frontlijn (29/10) een vinniger versie van Nachtwacht maken. Na het succes van Grote Vragen is er ook meer plaats voor diepgaande gesprekken over de dingen des levens, met Het Beloofde Land (30/10), Het Verloren Paradijs en Waarvan Akte (beide later in het najaar).

Canvas blijft the place to be voor gedurfde humor. De buitenlandse (of beter: Engelse) comedy is goed vertegenwoordigd, met onder meer nieuwe series van Little Britain en Nighty Night én Extras, de geniale sitcom van Ricky The Office Gervais (december). Maar de zender investeert ook extra in eigen talent. Neveneffecten, gemaakt door de gelijknamige cabaretgroep, brengt vanaf 18/11 absurde persiflages op National Geographic, in Comedy Casino (januari 2006) mogen Vlaanderens beste stand-up comedians oneliners spuien. Voor Vlaamse fictie blijft de vinger dan weer zoals gewoonlijk op de knip; de dramareeksen komen allemaal uit het buitenland. Naast Rome zijn er onder meer ook nog de detective Messiah (27/10), Blackpool (29/10), een bizarre mengeling van thriller en musical, de coming-of-age-reeks The Rotters’ Club naar het boek van Jonathan Coe (december), het tweede seizoen van Carnivale en de briljante Britse politieke thriller State of Play (december). Op filmgebied zet Canvas een stapje achteruit: er zijn nog wel drie filmmomenten per week (dinsdag, woensdag en vrijdag) maar het aanbod lijkt een stuk meer mainstream dan vroeger. Zo wordt Filmfan vervangen door een wekelijkse televisiefilm over maatschappelijk relevante thema’s.

En dan nog het tere punt: de cultuur. Nu Republica eindigt, lijkt het op het eerste gezicht paradoxaal maar met de doorstart van Canvas moet ook cultuur een prominentere plaats krijgen. Al is dat nog niet voor meteen. Voorlopig kunnen cultuurliefhebbers enkel terecht bij de woensdagse editie van TerZake Laat en bij enkele eenmalige reeksen (zoals No Direction Home, de Bob Dylan-film, op 31/10). Maar in het voorjaar van 2006 gaat De culturele afspraak (dat is gelukkig een werktitel) van start, een gloednieuw cultuurprogramma. Hoe dat eruit moet zien, weten de makers overigens zelf nog niet, want men is nog steeds op zoek naar ‘de optimale formule’. Enkele maanden later zou dan het veelbesproken digitale cultuurkanaal van de VRT van start moeten gaan. ‘Zou’, want eerst moeten de raad van bestuur en minister van Media Geert Bourgeois hun fiat nog geven over de plannen. We leven dus nog even op hoop. (S.W.)

S.W.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content