HET LEVEN ZOALS HET IS: ADOPTIE
20.10 – ÉéN
Adoptie zit meer dan ooit in de lift. Na elke aardbeving of overstroming vinden de meeste vondelingen snel een nieuw gezin en op eBay kun je zelfs een bod doen op baby’s, om nog maar te zwijgen over de woekerprijzen die omgaan in het illegale circuit. ‘Toch is adoptie nog altijd een taboeonderwerp’, zegt Heleen Daelman van Het Leven Zoals Het Is. ‘Met onze docusoap willen we daar verandering in brengen, met ontroerende en soms confronterende verhaallijnen. De reeks grijpt je echt naar de keel, maar dat is ook normaal. Adoptie gaat immers over fundamentele zaken: wat is een vader? Of een moeder? Wat is je eigen identiteit als adoptiekind? En hoe belangrijk is zoiets nu eigenlijk?’ In de tien afleveringen komen vijf adoptieverhalen aan bod en vijf rootsverhalen, waarin kinderen op zoek gaan naar hun biologische ouders. ‘We hebben vooraf een doorsnede gemaakt van verschillende huishoudens’, zeg Daelman. ‘Zo komt zowel een koppel aan bod als een alleenstaande vrouw die een kind wil adopteren. Daarnaast gingen we ook op zoek in de verschillende lagen van de bevolking: anno 2005 is adoptie duidelijk niet alleen meer voor rijke mensen weggelegd.’ Een echt standpunt neemt de docusoap echter niet in, beweert Daelman stellig. ‘We wilden ons niet uitspreken over de wetgeving rond adoptie. Eén op vier aanvragen mislukt, maar die verhalen brengen we niet. Wij geven wel extra aandacht aan de zoektocht naar de biologische ouders. We trekken naar China, Ethiopië, maar ook Haïti – in dat laatste land is het absoluut geen rozengeur en maneschijn. Vreugde, machteloosheid en teleurstelling zijn de belangrijkste ingrediënten van deze HLZHI. De één vindt zijn moeder terug, de ander zijn grootmoeder, en sommigen vinden niemand. Het komt niet altijd tot een happy end, neen. Dit is de realiteit, geen Disney-sprookje.’
Close-up: In de schaduw van Dracula Documentaire over Dracula en over Bram Stoker, wiens heimelijke seksuele verlangens en maatschappelijke frustraties terug te vinden zijn in de figuur Dracula (12.05 – Ned1) Huizenjacht Herhaling van het VT4-programma waarin koppels geholpen worden tijdens hun zoektocht naar een nieuwe woonst (18.55 – VijfTV).
Vertigo **** Alfred Hitchcock, VS 1958. ‘Ik was geïnteresseerd in de manier waarop James Stewart vanaf het beeld van een dode vrouw (Kim Novak) een nieuwe probeerde te creëren’, aldus de suspensemeester over zijn legendarische San Francisco-klassieker met schitterende Saul Bass-generiek (13.10 – VIJFtv) Safar e Ghandehar *** Mohsen Makhmalbaf, Iran-Fr. 2001. De gevolgen van de oorlogsterreur in het grensgebied tussen Iran en Afghanistan. Surreëel en poëtisch (14.35 – NED 3) Strangers on a Train **** Alfred Hitchcock, VS 1951. Hitchcocks spectaculaire comeback, een ronduit schitterende thriller naar Patricia Highsmith. Chandler schreef mee aan de dialogen, al schoot hij niet zo goed op met Hitch (17.20 – BBC 2) Black Hawk Down ** Ridley Scott, VS 2002. Esthetisch vernieuwende en klinische oorlogsfilm over de fameuze slag om Mogadishu, een helse urbane Amerikaanse militaire operatie in Somalië, door Scott eenzijdig vanuit het standpunt van de Amerikanen verteld (20.50 – Kanaaltwee) Catch Me If You Can *** Steven Spielberg, VS 2002. Catchy, stijlrijk escapisme gebaseerd op het ongelooflijke leven van oplichter en poseur Frank W. Abagnale Jr. (Leonardo DiCaprio) (21.05 – VT4).
Gunter Van Assche
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier