Het einde van Behind Her Eyes
Netflix heeft een nieuwe hit te pakken met Behind Her Eyes, al is dat haast uitsluitend te danken aan het krankzinnige einde van de reeks. (Dit stuk bevat zowat alle mogelijke spoilers. We raden u aan om het pas te lezen nadat u de reeks hebt gezien. Anders is er weinig aan.)
De Feiten
Wat u wél al mag weten: het zesdelige Behind Her Eyes vertelt het verhaal van Louise (Simona Brown), een singlemoeder uit Londen met een deeltijdse job in een psychiaterspraktijk en een verder nogal saai leven. Daar komt verandering in wanneer ze een anonieme Schot (Tom Bateman) binnendraait op café, om de dag nadien te ontdekken dat hij haar nieuwe, getrouwde baas David is. Altijd gênant. Desondanks begint Louise een affaire met hem. Ze raakt bovendien per ongeluk bevriend met zijn nietsvermoedende vrouw Adele (Eve Hewson, de dochter van Bono) en ontstaat er een toxische driehoeksverhouding. Klinkt als de plot van een psychologische thriller die je vroeger op een donderdagmiddag tegenkwam op Vitaya? Vier afleveringen lang lijkt dat inderdaad de richting die Behind Her Eyes inslaat.
Alleen: vanaf de vijfde aflevering begin je te beseffen dat de makers je aan het trollen zijn. (Nu beginnen de spoilers.) Het eerste voorteken is dat Adele aan astrale projectie doet, een paranormaal verschijnsel waarbij de ziel uit het lichaam treedt. Een trucje dat ze al sinds het begin blijkt te gebruiken om haar man en Louise te bespieden.
Niets kan u evenwel voorbereiden op het einde. Geen idee hoe we dit op een begrijpelijke manier kunnen uitleggen, maar Adele geeft Louise een snelcursus astrale projectie, waarna ze van lichaam wisselen en Adele haar eigen lichaam (met Louises ziel erin) vermoordt, verder leeft in Louises lichaam en trouwt met David. Dat is op zich al een behoorlijke mindfuck. Vervolgens kom je er via flashbacks achter dat tien jaar eerder min of meer hetzelfde gebeurde met Adele en Rob, een junkie die Adele heeft leren kennen in de psychiatrie. Rob blijkt verliefd te zijn op David, doet ook aan astrale projectie en besluit daarom van lichaam te wisselen met Adele en zijn eigen lichaam in een put te gooien. Dat is next-level opdringerig. De Adele die we in de reeks leren kennen, was dus eigenlijk al die tijd Rob in het lichaam van Adele. Wat betekent dat niet Adele, maar Rob op het einde het lichaam van Louise overneemt en voor de tweede keer in het huwelijksbootje treedt met een nietsvermoedende David. Hadden wij niet zien aankomen.
Behind Her Eyes lijkt dan ook volledig gemaakt te zijn in functie van het einde. Het gelijknamige boek van Sarah Pinborough waarop de reeks is gebaseerd, werd destijds niet zomaar gepromoot met de hashtag #WTFThatEnding. Google de reeks en je merkt dat elk artikel, elke tweet, elke meme en elke YouTube-analyse gaat over hoe fucked up de climax is. Zowat iedereen die aan de reeks begint, doet dat dan ook uit nieuwsgierigheid naar het einde. Alleen jammer dat u zich daarvoor eerst door vijf saaie afleveringen moet worstelen.
De trivia
– ‘ Behind Her Eyes is als een duiveltje uit een doosje’, vatte Vulture het samen. ‘Je weet dat de verrassing eraan komt. Alleen springt er geen poppetje uit de doos, maar rent er op het laatste moment iemand naar binnen om een bak pudding over je schouders te gooien.’
– Als wij één ding hebben geleerd van Behind Her Eyes is het wel: bemoei je niet met andermans zaken. Voor je het weet, wordt je lichaam ingepalmd door een junkie.
– Volgens de makers zitten er enkele subtiele hints in de eerste afleveringen. Zo speelt Adele met haar mouwen wanneer ze stress heeft, terwijl Rob met een elastiekje speelt. Alsof dat ons enigszins had kunnen voorbereiden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier