Met ‘Kassablanka’, of Romeo en Julia in een kansarme wijk in Antwerpen waar ‘racisten’ naast ‘makakken’ wonen, maakt Guy Lee Thys (‘De Potloodmoorden’, ‘Cruel Horizon’) – in een coregie met Ivan Boeckmans – een klinkende comeback.

1. ‘Kassablanka’ is tegelijk hard en teder, speelt met stereotiepen, maar voelt authentiek aan. Wat hielden jij en Ivan Boeckmans voor ogen bij het maken?

Een goed geacteerde, neorealistische film die op een grappige manier komaf maakt met het politiek correct denken. Tevens willen Ivan en ik laten zien dat twee zogezegd tegengestelde groepen soms erg op elkaar lijken, want zowel de nieuwe islam als extreem-rechts houden niet van een vrije, tolerante, humanistische en democratische samenleving. Wel hebben we niemand willen stigmatiseren en de personages met de nodige empathie benaderd.

2. Wat betekent ‘integratie’ voor jou?

Om te kunnen of te willen integreren in een land moet je er ook trots op zijn. Maar de autochtone Belgen kijken zelf al neer op hun eigen natie, wat verwacht je dan eigenlijk van allochtone inwoners? Proud to be a Belgian? Lijkt me vergezocht. Of ‘Fier dat ik Vlaming ben’, inclusief bierfeesten, vendelzwaaien en pensenkermissen? Haha…

3. De casting van onbekende ‘rasechte’ Antwerpenaren en Belgische allochtonen is bijzonder geslaagd, maar was naar verluidt niet makkelijk.

Er zijn gewoon heel weinig Antwerpenaren van Marokkaanse afkomst met een acteursopleiding, waardoor we wat harder moesten zoeken. Maar dat geldt ook voor de ‘Vlaamse’ acteurs die we evenmin gevonden hebben in het ‘ons-kent-ons’-circuit of bij de BV’s.

4. ‘Kassablanka’ handelt over ‘eigen identiteit’. Vooruit dan maar: is dit een Vlaamse of een Belgische film?

Een Antwerpse film. In de beperking herkent men de meester!

5. Bestaat er zoiets als ‘cinema voor het volk’? Ben je een cultuurpessimist als je film, tv of algemeen het medialandschap beschouwt?

Als 99 procent van de bevolking van Vlaanderen een film die hier gedraaid is, níet gaat zien, blijven we denken: ‘Wow! Niet slecht: 60.000 bezoekers!’ In vele gevallen heeft amper 0,1 procent het geld over om een film van bij ons te gaan zien in de bioscoop! Goede cinema moet weer met wat meer révérence benaderd worden door de lokale media, want nu krijgt een boer zonder tanden op tv meer zendtijd dan onze nationale en Europese cinema samen.

6. Wat is het laatste boek dat je las, de laatste cd die je beluisterde, het laatste museum dat je bezocht?

Sorry, totaal ondergedompeld in Kassablanka. Wat muziek betreft: Djamel en Screaming Out komen op de soundtrack van de film voor.

7. Stel dat je naar de hel moet en eeuwig één film dient te bekijken. Welke mag Satan zeker niet kiezen en waarom?

Middelmatige films vergeet ik gelukkig meteen. Moet ik echt kiezen? Een pornofilm waaruit alle bloot en seks geknipt is… Dan blijven alleen die afschuwelijk geacteerde tussenstukjes van geblondeerde dellen en heren met nektapijten over. Dat is de ware foltering.

8. Je mag naar de hemel, waar helaas geen film bestaat. Welke bekijk je nog eens voor je vertrekt en waarom? Of vertrek je niet?

Il Conformista, het meesterwerk van Bernardo Bertolucci uit 1970, naar het boek van Alberto Moravia. Een verhaal over hypocrisie en lafheid in een poging om te conformeren aan wat toen politiek correct heette: het fascisme van de jaren dertig.

9. Guy Lee Thys, ‘enfant terrible’. Is er een ‘grote ontgoocheling’ of een ‘grote triomf’ in je leven als filmmaker?

De triomf moet nog komen. De ontgoochelingen zijn legio. Maar we geven niet op.

10. Stel: je krijgt van het Fonds Film in Vlaanderen een monsterbudget van 10 miljoen euro voor een remake van ‘De Leeuw van Vlaanderen’. Doe je het? Zo ja, wat voor een film wordt het?

De Leeuw van Vlaanderen is al gemaakt, punt. Voor hetzelfde geld toch liever een hele reeks realistische films à la Kassablanka met dezelfde mensen die nu zo prettig hebben samengewerkt. l

door Jo Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content