De trip van Pip Verwachtingen ingelost, in de driedelige Dickensverfilming
Reeks:** Extra’s:
(JustBridge)
REEKS Samen met Jane Austen en Charlotte Brontë vormt Charles Dickens in het Verenigd Koninkrijk een soort triumviraat van de tv-verfilmingen: er gaat nauwelijks een jaar voorbij zonder dat de BBC een van hun werken – zij het Pride and Prejudice, Jane Eyre of Oliver Twist – in een nieuwe reeks giet. Great Expectations, over de arme Pip die dankzij een mysterieuze weldoener een echte heer van stand kan worden, is bovendien bijzonder populair onder producenten: naar aanleiding van Dickensjaar 2012 maakte de Britse openbare omroep niet alleen deze driedelige miniserie, die eind 2011 over het Kanaal werd uitgezonden, ze betaalde ook mee aan de Great Expectations-film van Mike Newell, die deze herfst in de Britse zalen is gekomen.
In de regel vallen de BBC-adaptaties van de afgelopen jaren in de categorie ‘degelijk maar niet wereldschokkend’, maar af en toe wordt er eentje gemaakt die eruit springt. En laat nu een van die uitzonderingen – Bleak House uit 2005 – een Dickensadaptatie geweest zijn, waarin net als in Great Expectations een van de hoofdrollen was weggelegd voor Gillian Anderson, alias Scully uit The X-Files. Kortom: onze verwachtingen voor deze miniserie kunnen we niet omschrijven als ’torenhoog’, maar we keken er toch met meer spanning naar uit dan naar een modaal kostuumdrama.
De eerste scènes stellen alvast niet teleur: de openingsminuten waarin de jonge Pip door de moeraslanden van Kent loopt en door de ontsnapte gevangene Abel Magwitch in het water wordt gesleurd en op zijn bevel een vijl moet gaan stelen, zijn bepaald indrukwekkend. Eenmaal Magwitch weer in de boeien is geslagen, verplaatst het verhaal zich naar Satis House, een bouwvallig landhuis in Pips dorp waar Miss Havisham woont: Havisham (gespeeld door Anderson) heeft zich sinds haar man is verdwenen helemaal laten gaan en doolt nu met lijkbleek gezicht en ongewassen kleren door de gangen van haar villa, die langzaam uit elkaar aan het vallen is.
Pip wordt door Havisham ingelijfd als speelkameraadje van haar adoptiedochter Estella, en die relatie vormt het hart van Great Expectations. Dankzij een anonieme weldoener kan Pip naar Londen verhuizen om er ingewijd te worden in de gebruiken en geheimen van de hogere klasse, waar Estella door afkomst al deel van uitmaakt. De weg naar het geluk is echter bezaaid met valkuilen en problemen, zeker als de persoon die Pip uit de moeraslanden heeft weggehaald zich bekendmaakt.
De vrijheid die de scenaristen van Great Expectations zich hebben gegund, deed in het Verenigd Koninkrijk wat stof opwaaien – ‘Charles Dickens has been ruined by the BBC’, zo schreef auteur Howard Jacobson in The Guardian. Maar een boekverfilming, en zeker een van een klassieker van een dikke 500 pagina’s, kun je misschien beter beoordelen zonder per se naar het origineel te verwijzen. En als tv-serie is Great Expectations zeker geslaagd: weliswaar geen meesterwerk als Bleak House, maar toch een van de betere kostuumdrama’s van de laatste tijd.
EXTRA’S Geen.
FOCUS TRAKTEERT
www.knackfocus.be
Win 5 exemplaren van Great Expectations. Zie pagina 8.
STEFAAN WERBROUCK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier