EEN DUIVELSE GOD. ZWOEGEN EN ZWETEN IN HET OUDE GRIEKENLAND, MET EEN BLOEDSTOLLENDE Gladiator-game.

PS2

God Of War ****

Kratos, de held annex anti-held van God Of War, is Ben Hur in het kwadraat. Een wandelende spierbundel die Spartacus doet verbleken en van Maximus een mietje maakt – niet het soort man dat je veel zielenpijnen of Weltschmerz toedicht. Het is dan ook schrikken wanneer de Griekse gladiator zich aan het begin van het verhaal van kant maakt omdat hij het leven niet meer aankan. Het is ook schrikken wanneer je beseft dat deze game start met ontknoping. En het is driedubbel schrikken wanneer je horloge meldt dat je tien uur hebt zitten gamen terwijl je dacht dat je nog maar anderhalf uur bezig was.

God Of War tart de verbeelding, overtreft verwachtingen en verlegt grenzen. Alles, werkelijk álles, is topklasse: animaties, actie, gameplay, framerate, laadtijden, stemmenwerk, muziek, sfeer, decors…

Maar eerst even terug naar het einde, waar we begonnen waren: net voor Kratos zijn dodensprong van een berg afrondt met een fatale smak tegen de aarde, word je teruggeflitst in de tijd, toen alles nog rozengeur en maneschijn was. In het geval van de stoere killer betekent dat: toen de dagen nog bestonden uit het neersabelen van groteske monsters, ondoden, meerkoppige slangen en ander ongewenst gezelschap. De mythes, de zwaarden en de tempels vertellen ons dat we in het oude Griekenland vertoeven, het rondspetterende bloed geeft aan dat het geen prettige tijd is. De goden van Olympus hebben onze gladiator de opdracht gegeven om Athene te redden uit de klauwen van oorlogsgod Ares, en dat lukt enkel met een stel vuisten én een heldere geest.

Kratos vecht voor zijn leven én slaat zich op indrukwekkende wijze doorheen allerhande ingewikkeld puzzelwerk. In nagenoeg alle action/ adventure-games zijn de puzzels ondergeschikt aan de actie of omgekeerd, maar in God Of War staan ze op hetzelfde niveau. Alleen beroepsspelers kunnen een game van dit kaliber aan, denk je dan misschien, maar ook daar hebben de wonderboys van productiehuis SCEA wat op gevonden. Iederéén zwoegt en zweet. Dit bloedstollend avontuur vergt training noch ervaring, alleen een bovennatuurlijk uithoudingsvermogen en een onmenselijke wilskracht. Een game voor duivelse goden, van goddelijke duivels.

Bart Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content