Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

EILANDVERHALEN. De ideale compagnon bij de ontknoping van seizoen twee: vijftien essays over ‘Lost’.

Getting Lost ***

ORSON SCOTT CARD, E.A.

BENBELLA BOOKS, 260 BLZ., euro 17

Boeken over populaire tv-series zijn vaak niet meer dan dik uitgevallen fanblaadjes, maar af en toe duikt er één op dat erin slaagt om nog iets toe te voegen aan de reeks. En dat het dus verdient om gelezen te worden. Getting Lost is zo’n boek en eigenlijk is dat extra verrassend, want over geen enkele reeks is de afgelopen jaren al zoveel verteld en geschreven als over het geesteskind van J.J. Abrams en Damon Lindeloff. Getting Lost verzamelt een vijftiental essays over de hitserie, van auteurs met heel verschillende achtergronden. Dat zorgt voor een potpourri van invalshoeken, die soms voor de hand liggend zijn (een vergelijking tussen Lost en een computergame), soms grappig (een spielerei waarbij alle acteurs via hun werk in het verleden met elkaar verbonden worden) en soms gewoon interessant (een tekst waarin een piloot de vliegtuigcrash aan de werkelijkheid toetst).

De meest lezenswaardige essays zijn die waarin men probeert te achterhalen waarom Lost zo’n verduiveld verslavende televisie is. Samensteller Orson Scott Card vergelijkt Lost bijvoorbeeld met het werk van Charles Dickens. Omdat zijn boeken eerst als feuilleton in de krant verschenen, moest Dickens immers vaak met dezelfde problemen afrekenen als de schrijvers van Lost. Een literatuurprofessor gaat nog verder in de tijd terug, en plaatst Lost in de traditie van de Decamerone van Bocaccio of The Canterbury Tales van Geoffrey Chaucer. Net als die twee klassiekers is Lost een raamvertelling, waarin korte verhalen rond verschillende personages (de flashbacks in de reeks) worden verzameld onder één koepel. Zo slaagt de reeks erin om iedere week voldoende variatie te brengen en dus dieper te gaan, zonder het publiek af te schrikken.

Dat Lost vergeleken wordt met literaire klassiekers is niet alleen een bewijs van een stelling die wij zelf al jaren aanhangen – dat goede tv-series op hetzelfde niveau staan als de betere roman – maar toont ook dat de schrijvers hun onderwerp au sérieux nemen. En dat alleen al is een verademing. Maar als dat niet voldoende is: Getting Lost bevat ook een uitgebreid glossarium. Ideaal voor mensen die willen weten waar de mysterieuze cijfers overal opduiken of wat de titel is van Driveshafts enige album.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content