GETTING BETTER ALL THE TIME

Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Better Call Saul raakt in het tweede seizoen volledig uit de schaduw van Breaking Bad en wordt zo een van de beste series van het moment.

‘My brother is not a bad person. He has a good heart. It’s just… he can’t help himself.’ Zo zegt Charles McGill ’s avonds laat tegen Kim Wexler in een vergaderzaaltje van advocatenkantoor Hamlin, Hamlin & McGill. Beiden zijn ondertussen al een paar keer het slachtoffer geworden van Charles’ broer Jimmy, de man die het oplichten niet kan laten en zo altijd weer zijn eigen ruiten en die van anderen ingooit. Maar allebei weten ze ook dat ze hem zullen blijven steunen, omdat Jimmy nu eenmaal is wie hij is.

Het is een hartverscheurend moment, omdat Jimmy net door zijn goed hart in de problemen is gekomen – hij heeft in zijn ijver om enkele opgelichte bejaarden te helpen in hun strijd tegen de directie van een tehuis zijn bazen in het advocatenkantoor tegen de haren gestreken. En omdat je als kijker ook weet dat hij ondanks alle goede wil steeds verder weg zal glijden, tot hij uiteindelijk Saul Goodman zal zijn geworden, de louche advocaat uit Breaking Bad. Bovendien: aangezien noch Charles, noch Kim in die serie te zien waren, moeten zij het onderweg opgegeven hebben of er zelf aan onderdoor zijn gegaan.

In het eerste seizoen leed Better Call Saul wat onder een gebrek aan richting. Het eindpunt – Saul Goodman – was duidelijk, maar de makers wisten niet hoe snel of hoe traag ze Jimmy McGill wilden laten vervellen. En daardoor schipperde de reeks een beetje tussen Breaking Bad-achtige misdaadverhalen en psychologisch drama. Bij de start van seizoen 2 hebben de makers blijkbaar de beslissing genomen om hun tijd te nemen, om zo veel mogelijk van Jimmy te laten zien voor hij Saul wordt. Dat komt Better Call Saul goed uit, want daardoor wordt de reeks veel meer dan ‘een prequel op’ en kan ze echt op zichzelf staan: nu is het meer een karakterstudie van Jimmy en van de mensen om hem heen, die hun eigen achtergrondverhalen krijgen.

Net zoals Breaking Bad voordien is Better Call Saul wel onbeschaamd cinematografisch, een tv-serie die niet alleen met woorden het verhaal vertelt, maar ook de beelden vol betekenis en symboliek stopt. Of het nu gaat om een shot van Jimmy die als een nietig figuurtje in de schaduw van het advocatenkantoor Hamlin, Hamlin & McGill staat, of een beeld van Kim die in een donkere parkeergarage haar opties staat te overwegen terwijl er aan beide kanten van het frame een ‘Exit’-licht schijnt, heel de reeks zit vol met slimme visuele vondsten die het geheel een extra laag geven.

Better Call Saul is geen eigen Netflixproductie, maar een reeks van AMC, de Amerikaanse zender die ook Breaking Bad maakte. Het streamingbedrijf heeft alleen de rechten gekocht om ze buiten de VS als eerste te mogen aanbieden, niet in één keer zoals bij andere Netflix-titels, maar op de ‘ouderwetse’ manier: één nieuwe aflevering per week. Maar eigenlijk is dat geen bezwaar: dit is een serie die je beter in kleine dosissen tot je neemt, om alle subtiliteiten mee te hebben en omdat het aantal reeksen van dit niveau vandaag erg beperkt is.

BETTER CALL SAUL SEIZOEN 2 *****

Te zien op Netflix (één nieuwe aflevering per week, op dinsdag)

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content