Op zaterdag 4 oktober vond in Gent de zevende editie van de Focus Festivaldag plaats, waarop 350 lezers in preview vijf films konden bekijken uit het programma vanhet Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent.Een greep uit de reacties.
Somers Town
Wat bedoeld was als een kortfilm ter promotie van de Eurostarverbinding Londen-Parijs, werd in de handen van Shane Meadows (vorig jaar nog de verrassing van het Filmfestival met This Is Engeland) een ingetogen relaas over de ontluikende vriendschap tussen twee ‘verdwaalde’ pubers op zoek naar wat liefde, gefotografeerd in sober zwart-wit. Tom en Marek, twee hangjongeren op de dool in Londen, worden verliefd op een Franse serveerster. Als ze op een dag verdwijnt, besluiten ze haar achterna te gaan. ‘Compromisloze, eenvoudige en vooral warme cinema met snedige, vaak grappige dialogen’, meent Tom Lam-brecht. Eén minpunt, countert Mathieu Vancamp: ‘Het afgehaspelde slot is een anticlimax.’
Elève libre
Elève Libre van Joachim Lafosse bevestigt volgens Dimitri Geudens wat iedereen al weet: dat de beste Belgische films over de taalgrens gemaakt wordt. Als Jonas na een mislukte schoolcarrière ook zijn tennisambities gefnuikt ziet, wordt hij in bescherming genomen door Pierre, een vriend des huizes. Hij geeft hem gratis les zodat hij alsnog een diploma kan behalen. Wat begint als een onschuldige intieme vriendschap wordt echter algauw een manipulatief machtsspel. ‘Een film die tot nadenken stemt en nog lang door het hoofd blijft spoken’, complimenteert Steven Benoit.
Sweet Food City
Het Leven Zoals Het Leven Is: De achterbuurten van Peking had de titel kunnen zijn van Sweet Food City, genoemd naar een bestaande buitenwijk van de Chinese hoofdstad. In zijn debuutfilm toont Gao Wending hoe een werkloze jongeling en een prostituee in deze troosteloze omgeving samen proberen te overleven. ‘Letterlijk slaapverwekkend’ volgens de een, ‘een uiterst contemplatief curiosum dat halsstarrig zijn eigen weg gaat’ volgens de andere: de meningen zijn op zijn zachtst gezegd uiteenlopend.
La Rabia
La Rabia is een van de rauwste, maar ook meest vitale films op het programma van het filmfestival. Met weinig woorden, maar des te meer ijzige stiltes schetst regisseur Albertina Carri een strijd op leven en dood tussen twee boerenfamilies op de Argentijnse pampa – inclusief animatiesequenties én realistische varkensslachtingen. ‘Cinematografisch de sterkste film’, meent Dimitri Geudens. ‘Alles is gefilmd bij zonsopgang en zonsondergang, en dat resulteert in knappe sferische beelden.’
Savage Grace
In deze biopic van Tom Kalin ( Swoon) geeft Julianne Moore gestalte aan Barbara Baekeland, de controversiële jetset queen die in de seventies het bed deelde met haar bloed-eigen zoon en later door hem vermoord werd. Straf verhaal, straffe film? Toch niet, zo blijkt uit het gros van de commentaren achteraf. Over één ding is iedereen het wel eens: Julianne Moore zet een fenomenale acteerprestatie neer.
Onze oproep om ‘recensent voor één festivaldag’ tespelen werd massaal beantwoord, waarvoor dank.Tom Lambrecht magbinnenkort de box vanFocus Film Files IIin de bus verwachten.Zijn recensies leest u op FOCUSKNACK .BE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier