Ook kunstverzamelaars tref je in allerlei kleuren en maten. Young Collectors, dat een blik werpt op wat dertigers in huis halen, laat een avontuurlijke, poëtische indruk na.

SHERRIE LEVINE, 2008

GEZIEN OP YOUNG COLLECTORS, MAISON PARTICULIÈRE, BRUSSEL, TOT 15/12

False God is een bronzen sculptuur van een goudgeel glanzende freak of nature. Het bizarre kalf heeft een vertakte ruggengraat en twee hoofden. Door de lange poten ziet het schepsel er wankel en teer uit. Sherrie Levine haalde het oorspronkelijke skelet weg uit de 19e-eeuwse museale sfeer en distilleerde er een glimmend beeldhouwwerk uit. Het goudachtige brons refereert aan het gouden kalf, het afgodsbeeld dat de toorn van de Bijbelse aartsvader Mozes opwekte. Levine maakte ook een versie met maar één kop, en verschillende dierenschedels in hetzelfde goudkleurige brons.

De Amerikaanse werd groot in de jaren tachtig, onder de vlag van het toen heersende postmodernisme. Appropriation art, bijgenaamd ‘pikken’, zich andermans werk toe-eigenen, was toen erg in zwang. Ook Levine kon er wel mee weg. Zo maakte ze een bronzen versie van Marcel Duchamps urinoir en kwam ze op de proppen met foto’s van foto’s. Inmiddels is die hype grotendeels overgewaaid, maar objecten recycleren en op een andere manier naar buiten brengen doet Levine nog steeds. Hoewel ze al eens in herhaling durft te vallen, is False God een werk met een bijzondere zeggingskracht. Het is een mislukking én een pronkstuk tegelijk. Een zo heldere ambivalentie vind je niet elke dag in kunstland.

We vonden False God op Young Collectors, een expo met werk van Belgische en buitenlandse kunstverzamelaars onder de veertig. Hun keuzes zijn onvoorspelbaar, niet altijd logisch, maar ook verrassend en bezield. Naast grote installaties zijn er bescheiden bijdragen te zien, naast vrolijk en leuk werk vind je kunst die net bijzonder beladen is. Opvallend zijn de avontuurlijke keuzes of kunstwerken die een beetje tussen de plooien van de in galeries geformuleerde norm vallen. Die wat persoonlijker, grilliger insteek sluit netjes aan bij de stijl van de Brusselse gastkunstenaar Fabrice Samyn. Zijn werk – een met bladgoud ingelegde boomstam, een smeltende kristallen vlam of een gemanipuleerde foto van Auschwitz – is fijnzinnig en beschouwelijk van aard: helemaal zen. Ook aan te raden zijn een handvol tot de verbeelding sprekende tekeningen van Michaël Borremans en een levensgrote, levensechte huisschilder van wijlen de hyperrealist Duane Hanson.

ELS FIERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content