Exitus

Sebastiaan Bedaux
Sebastiaan Bedaux Sebastiaan Bedaux is freelance televisie- en reisjournalist.

Vanaf maandag 29/8, 21.40, Canvas

In Exitus trekken filmmakers Bob Thissen en Jeroen Swyngedouw acht afleveringen lang de wereld rond als urban explorers, avonturiers die al dan niet op legale wijze leegstaande gebouwen en verlaten sites bezoeken. Ze laten de Canvaskijker kennismaken met een mysterieuze wereld van ongebruikte kastelen, oorlogsschepen, theaters, fabrieken, gevangenissen, kloosters en zelfs verlaten dorpen in het verre Abchazië. ‘Bob, een Nederlander uit Maastricht, is de urbexer van het stel’, verduidelijkt Eric Goossens van productiehuis Off World (bekend van Canvasreeksen als Archibelge en Red Star Line). ‘Jeroen liet zich op sleeptouw nemen door de urbexers en blaast met stopmotionanimatie al die bijzondere plekken na jaren van verwaarlozing nieuw leven in. Het resultaat balanceert op de grens tussen kunst en documentaire, maar je mag het ook pure poëzie noemen. Een ode aan schoonheid.’

Exitus trakteert de kijker niet alleen op schoonheid, maar dompelt hen ook onder in de wondere wereld van verlatenheid en verval. Zo verkennen Bob en Jeroen een oude staalfabriek in Pittsburgh, een verlaten kasteel in de Loirestreek en een oorlogsschip op een Frans scheepskerkhof. ‘Het heeft heel veel tijd en researchwerk gekost om de juiste sites te selecteren. Dichter bij huis blijven, bleek enorm lastig omdat de meeste verlaten gebouwen in België vrij snel gerenoveerd worden. Bovendien is de sociale controle hier heel groot, waardoor je als urban explorer meer kans maakt om gesnapt te worden. En inbreken – ook al forceer je geen sloten of breek je geen ramen – blijft nu eenmaal onwettig. In de Verenigde Staten, Japan of Oost-Europa liggen nog honderden fantastische gebouwen die perfect zijn om te bezoeken. Maar voor ons moest er wel een verhaal achter de site zitten. Zo filmden we in Philadelphia in een leegstaande gevangenis waar farmaceutische bedrijven vroeger hun medicijnen testten op gedetineerden. Naar zulke verhalen zijn we op zoek gegaan, en we hebben zelfs genoeg interessante sites gevonden om een tweede reeks te maken. Zo staat Tsjernobyl hoog op ons verlanglijstje.’

Voor het productiehuis was het niet eenvoudig om een verzekering af te sluiten voor zo’n avontuurlijk en ietwat clandestien programma. ‘Urbexen is heel gevaarlijk. We raden het de kijkers dan ook ten stelligste af om Bob te kopiëren. Tijdens de opnames heb ik een aantal keer mijn hart vastgehouden, zeker in de aflevering met het oorlogsschip. Het verschil tussen eb en vloed daar is tien meter. Als er dan iets misloopt, heb je een zwaar probleem. Het is dus niet onbegrijpelijk dat de verzekering zo duur en moeilijk te verkrijgen was. Zeker als de term ‘water’ in een clausule voorkomt, haken de maatschappijen snel af. Enfin, uiteindelijk is het toch gelukt.’

SEBASTIAAN BEDAUX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content