Is er met een twintigjarige dubstepproducer uit de swingende metropool Waasmunster een nieuw internationaal succesverhaal genre Netsky in de maak? Zijn ervaren mentor, zijn Britse platenlabel en meer dan 80.000 fans op Facebook geloven alvast van wel.

LINE-UP Michaël Bella (productie) ACHTERGROND Op veertienjarige leeftijd begint Bella op zijn laptop met de gekraakte muzieksoftware van een vriend aan beats te sleutelen: ‘Helemaal in het begin wilde ik eigenlijk drum-‘n-basstracks maken, maar dat lukte niet zo goed. Toen dubstep begon door te breken en mijn vaardigheden op de computer beter werden, vond ik daarin meer mijn draai, ik kon er veel meer fantasie in kwijt.’

Zijn reputatie als dj en producer van met adrenaline geïnjecteerde beats en moorddadige basfrequenties neemt een vlucht wanneer Eptic onder de deskundige vleugels van Hans Machiels, alias Murdock, wordt genomen: Belgisch drum-‘n-bass- en dubsteppionier, partypromotor, Studio Brussel-dj en de man die mee Netsky lanceerde. ‘De goede raad, steun en contacten van Hans betekenen enorm veel, en toen mijn tracks door bekende producers als Doctor P werden opgepikt, was ik helemaal vertrokken.’

STATUS Sinds één jaar prijkt de naam Eptic op het artiestenrooster van Never Say Die, een Londens huis van vertrouwen in het dubstepwereldje: kleppers in het genre als Flux Pavilion en Skrillex vinden vlot de weg naar het label. Dat het hard gaat voor Eptic bewijst één blik op zijn tourschema van het voorbije jaar. Behalve een hoge stek op de affiche van festivals als Dour en Laundry Day, trok Bella ook voor korte tournees naar Australië en de VS. ‘Het hoogtepunt was ongetwijfeld Dour, waar ik mocht afsluiten na Rusko, een van mijn voorbeelden. Spelen voor achtduizend uitzinnige mensen, dat was toch erg speciaal.’ En dat smaakt naar meer? ‘De vergelijkingen met Netsky zijn wat voorbarig. Ik sta zeker nog niet op dezelfde hoogte, al ben ik natuurlijk erg blij met mijn steeds groter wordende fanbasis. Over een album heb ik met mijn label nog niet gesproken, we bekijken het stap voor stap.’

LUISTERVOER Deze week verschijnt Doom, Eptics vierde ep. Daarnaast fabriceerde hij nog een handvol remixes – waaronder eentje voor Excision, een dubstepartiest op het label van Deadmau5 – en enkele losse singles. Als Bella één track moet selecteren die hem het best representeert, dan liefst Like a Boss: ‘Een van mijn meer melodische tracks en behoorlijk funky. Een echte bom op de dansvloer, als zeg ik het zelf.’ INVLOEDEN ‘Naast artiesten uit de jump-up – een subgenre van drum-‘n-bass – zoals Original Sin en DJ Hazard, word ik geprikkeld door cheesy hits uit de jaren tachtig en negentig. Get Dancin’ van Disco-Tex & The Sex-O-Lettes, en Stool Pigeon van Kid Creole & The Coconuts, om er twee te noemen.’ Zijn voorliefde voor de eighties kwam Bella goed van pas toen hij de klassieker Pump Up the Jam van Technotronic mocht remixen, te vinden op de compilatie Off the Radar, op Murdocks Radar Records. Het origineel schopte het ooit tot nummer twee in de Amerikaanse Billboard 100. Een voorteken?

JONAS BOEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content