EN ACTIE!
Op de set van een nieuwe Vlaamse film.
Deze week: Flying Home van Dominique Deruddere
LOCATIE KERKSKEN
OPNAMEDUUR 35 DAGEN
RELEASE HERFST 2013
De man achter de camera is Dominique Deruddere, die, zoals genoegzaam bekend, sinds vijf jaar in Los Angeles woont. Een titel als Flying Home doet dan ook vermoeden dat dit een persoonlijk verhaal is. ‘Maar dat is maar zijdelings zo’, zegt Deruddere. ‘Het zijn in de eerste plaats duiven die weer naar huis vliegen. Flying Home is het verhaal van een steenrijke sjeik die een Vlaamse prijsduif wil kopen en een New Yorkse gezant stuurt om te onderhandelen met de duivenmelker. Ik kreeg het idee in Los Angeles, toen ik op mijn rug wat Amerikaanse scenario’s lag te lezen en een vlucht duiven in formatie zag overvliegen – precies zoals sportduiven in België doen. Ik dacht dat ik aan het hallucineren was, maar mijn buurman, van wie de duiven waren, informeerde me dat duiven melken verre van een louter Belgische sport is. Daar is het verhaal ontstaan.
‘Wat wel is: Flying Home gaat over de cultuurshock tussen de VS en België – die ik zelf aan den lijve heb ondervonden door naar Los Angeles te verhuizen. Die ervaringen, maar dan omgedraaid, zitten er wel in. Er zit dus wel zeker een persoonlijke kant aan de film. Maar voor de duidelijkheid: ik woon nog altijd in LA.
‘De rol van de Vlaamse duivenmelker heb ik geschreven met Jan Decleir in het achterhoofd, een acteur die geen introductie meer behoeft. Maar de eigenlijke hoofdrol is voor Jamie Dornan, die de New Yorkse onderhandelaar speelt. Een talentvolle Ierse acteur met het talent en de looks – hij is nog model geweest – om het te maken. Of het een internationale film wordt? De voertaal is Engels en het is een coproductie met Duitsland en Amerika. Maar ik heb geleerd om daar verder geen uitspraken over te doen. (lacht)
‘De duif in kwestie is Wittekop – gespeeld door Sylvain. Hij komt uit de duiventil van Ivan Delrue, onder duivenmelkers een bekende naam. Ivan heeft hem ook opgeleid. Nu ja, opgeleid: hij heeft Sylvain geleerd op commando zijn hok binnen te gaan – een serieus voordeel als je moet filmen. Of het een prijsduif is? Uiteraard niet. Prijsduiven – van het type dat Barcelona wint – kosten al snel 250.000 euro: als we er dan een kwijt waren geraakt, was ons halve productiebudget gaan vliegen. (lacht) En dat gebeurt sneller dan je denkt: om de stiel wat te leren, hadden we Jan Decleir twee duiven gegeven om voor te zorgen. Na een paar weken dacht hij er zo goed voor gezorgd te hebben dat hij ze even kon laten vliegen. Resultaat: twee duiven kwijt. Je mag duiven nooit samen laten vliegen, weet elke duivenmelker: dan is er niemand meer om voor terug te keren naar hun hok. Liefde: dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.’
DOOR HANS BOFFEL & GEERT ZAGERS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier