DUPLICITY **

JULIA ROBERTS en CLIVE OWEN in 'DUPLICITY'. Tony Gilroy houdt zich aan zijn motto 'Don't bore the audience'.

Vrijdag 2/9, 20.45 – vtm. Tony Gilroy met Clive Owen, Julia Roberts, Paul Giamatti. VS 2009

Een sexy romantische spionagekomedie of screwball rond oplichters: je hoeft er niet voor terug te grijpen naar het Hollywood van Marlene Dietrich en Josef von Sternberg ( Dishonoured) of Ernst Lubitsch ( Trouble in Paradise). Scenarist en regisseur Tony Gilroy laat in Duplicity samen met Julia Roberts en Clive Owen zien dat hij meer dan aardig en charmant met het genre overweg kan.

Dat Gilroy één en ander in zijn DNA meekreeg, mag duidelijk zijn: vader Frank D. Gilroy won de Pulitzerprijs met het toneelstuk The Subject Was Roses en hij was geen onverdienstelijk Hollywoodscenarist en -regisseur. Gilroy jr. schreef dan weer de Stephen King-adaptatie Dolores Claiborne en de volledige Bourne-trilogie en debuteerde als regisseur-scenarist met de advocatenthriller Michael Clayton.

In Duplicity – vrij vertaald: ‘onbetrouwbaarheid’ – maken we in Dubai kennis met Claire Stenwick (Roberts) en Ray Koval (Owen). Zij is een CIA-agente, hij werkt voor MI-6. Meteen wordt de plot van verleiden en misleiden in gang getrapt, een spelletje dat deze luchthartige thriller een hele film lang leep en sardonisch volhoudt. De motor van dit tussen exotische locaties switchende duel tussen ladies’ men Ray en Claire is het raadsel wie nu wie voor de gek houdt.

Jaren later ontmoeten de twee elkaar in Rome, terwijl ze ondertussen als spionnen voor concurrerende multinationals werken. Hun plan om samen de formule van een nieuw bedrijfsproduct te stelen, wordt voortdurend ondergraven door hun steekspel van bewondering, wantrouwen, passie en competitie. De chemie tussen Roberts en Owen, de bijtende dialogen – sommigen komen tot vijf keer toe terug, maar telkens met een ander effect – en de intelligente flashbackstructuur stuwen Duplicity tot een zwierige rondedans tussen twee klassevolle oplichters.

Bring it in within two hours‘ en ‘ Don’t bore the audience‘ zijn de twee vuistregels van Gilroy, die voor een script al snel drie miljoen dollar vangt. Zijn volgende film als regisseur-scenarist wordt The Bourne Legacy, deel vier van de jachtige actiefranchise die zich deze keer niet op Jason Bourne concentreert, maar op een andere moordenaar die dezelfde training is ondergaan.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content