Donbass

Enkele acteurs brengen in hun trailer al keuvelend hun make-up aan om vervolgens door een grauwe oorlogszone te worden geleid, waar ze moeten dienen als getuigen voor een fakenieuwsreportage over een net gepleegde bomaanslag. Nog voor de titel op het doek verschijnt, laat Sergei Loznitsa er niet de minste twijfel over bestaan: de oorlog in Oost-Oekraïne is een orwelliaanse klucht waarin de waarheid aan alle fronten brutaal wordt verkracht. Voor zijn stoutmoedige vignettenstoet liet Loznitsa, de Oekraiënse maker van onder meer In the Fog, A Gentle Creature en de documentaires Maidan en Austerlitz, zich inspireren door YouTube-filmpjes over het smeulende conflict in de achtertuin van Europa, waar de realiteit vaak grotesker blijkt dan de fictie. Tenminste: voor zover er tussen de twee überhaupt al een lijn te trekken valt. Sadistische voorbijgangers die een selfie nemen met een gevangengenomen soldaat die aan een schandpaal is gebonden, een politicus die aan ziekenhuispersoneel demonstreert hoe corrupt een bepaalde dokter wel was om zich daarna doodleuk te laten uitbetalen voor zijn leugens, religieuze lobbyisten die ruziën over het ingezamelde geld van een bedevaartsoord: hoewel niet alle sketches werken en de nagel op den duur echt wel platgeklopt is, zet Loznitsa alle geweld, machtswellust en nationalistische hysterie met ijzeren hand, al grijnzend en met documentaire zakelijkheid in beeld, als een soort Oekraïense George Grosz met een filmcamera, of als in een pijnlijk wrange en politiek gechargeerde thema-aflevering van Monty Python’s Flying Circus. In your face, vadertje Poetin!

Donbass ***

Sergei Loznitsa met Valeriu Andriuta, Natalya Buzko, Evgeny Chistyakov

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content