’t Hof Van Commerce is terug en zet de zaken even recht. ‘We zijn een stuk minder ernstig. Hiphop is géén kunstvorm. Het is alleen maar entertainment.’

Door Peter Van Dyck

‘Rocky 7’ Uit op 21/10 bij Kinky Star/Bang!

Première van de nieuwe tournee op 21/10 in de Ancienne Belgique in Brussel.

Nadat het overweldigende succes van hun debuut En In Izzegem ’t Hof Van Commerce een tijdlang in een wurggreep had gehouden, maakten de West-Vlaamse rappers het donkere manifest Herman en wierpen ze daarna de handdoek in de ring. Tijdens de stille periode die volgde, kwamen de andere interesses van de groepsleden aan de oppervlakte. Flip Kowlier aka Levrancier ontpopte zich op zijn soloplaat Ocharme Ik tot een knap singer-songwriter. Kristof Michiels oftewel DJ 4T4, de man achter de draaitafels, had plots een zee van tijd om zich op zijn vele projecten te storten – zoals Magik Ballet Ensemble en Ultrasonic – en maakte ook naam als party-dj. Rapper Serge BZA, verantwoordelijk voor het artwork van de groep, realiseerde intussen zijn eerste stripverhaal.

Maar nu is ’t Hof terug en hoe. Als we Rocky 7 vergelijken met Herman, dan zijn we geneigd om de groep aan te raden na de komende tournee opnieuw tijdelijk te splitten.

De ‘goesting’ straalt van ‘Rocky 7’ af.

4T4: Klopt. Toen we aan Herman werkten, zaten we in een periode dat we voor heel wat volkse optredens werden gevraagd. In plaats van Luc Steeno programmeerden de pensenkermissen ’t Hof Van Commerce. We kregen daar een degout van. Daarom wilden we met Herman duidelijk maken dat we géén VTM-groep zijn. Dat was, achteraf bekeken, een overreactie.

BZA: Door een single als Dommestik En Levrancier dachten sommige mensen dat ’t Hof Van Commerce niet meer dan een grap was. We waren er zo op gebrand het tegendeel te bewijzen dat we Herman te vroeg hebben gemaakt. Vergeet ook niet dat we nog een pak jonger waren toen. 4T4 had al iets meer ervaring, maar voor Flip en mij was En In Izzegem onze eerste plaat. We stonden er niet bij stil dat het misschien geen goede zaak was om zo snel een tweede op te nemen. Wat wil je: we hadden geen masterplan.

Ik heb de indruk dat jullie nu ook meer relaxed zijn. Als er in het begin kritiek kwam op jullie ‘street credibility’, reageerden jullie heel gepikeerd. Maar in nieuwe songs als ‘Dikkenekke’ en ‘Zonder Tottetrekkerie’ kunnen jullie er al om lachen.

BZA: Het interesseert ons niet meer of de mensen denken dat we hardcore dan wel een sell-out zijn.

4T4: Liever uitverkoop houden in de ogen van de hardcore-rappers dan genegeerd worden door het grote publiek.

Flip, je rapt in ”t Beste Moe Nog Komn’: ‘ik ben taai als caoutchouc’. Ben je gehard?

Levrancier: Kritiek zal mij niet kapot maken, maar ik ben er toch gevoelig voor. Nu ben ik echter wél minder snel dan vroeger geneigd om te reageren. Ik vind, voor mezelf, dat ik al iets heb bewezen. Ik heb iets bereikt waar de meeste mensen van dromen. Als iemand daar commentaar op heeft, dan doet hij maar, ik wéét wat ik al gepresteerd heb.

Ik vond het optreden op ‘De Nachten’ redelijk fantastisch. De combinatie met de livegroep van Flip had wel iets.

4T4: Nadien werd door mensen het idee geopperd om áltijd met een liveband op te treden. Zelf hadden we na dat optreden echter meteen de reflex: het was leuk, maar we gaan dat niet te vaak doen, want dat is niét ’t Hof Van Commerce.

BZA: Het neigt te snel naar cross-over. Ik weet dat je als hiphopgroep op een bepaald punt in je carrière bijna geacht wordt met livemuzikanten te gaan werken, maar voor mij hoeft het niet.

Nieuwe nummers als ‘Slaet Ip Min Gat’, ‘Kom Mor Ip’ en ‘Casino Royale’ klonken zo goed met een band omdat ze zo’n enorme drive hebben. Jullie muziek is veel minder laidback geworden.

BZA: Het moest op deze plaat wat meer vooruitgaan. Ik vind dat we op Rocky 7 het beste van twee werelden gevonden hebben. Als ik En In Izzegem nu weer hoor, valt mij de povere geluidskwaliteit op. Dat was eigenlijk een demo. Rocky 7 is zeker ook niet zo ernstig als Herman. Hiphop moét zogezegd politiek zijn.

4T4: Dat is zever. Je hoort al jaren: hiphop gaat nergens meer over. In de pionierstijd van de hiphop was de boodschap nochtans óók: schud met je kont en amuseer je. Waarom is daar nu plots kritiek op? De essentie van hiphop is percussie spelen met je mond. Goochelen met woorden. Sinds Public Enemy moet je geëngageerd zijn. Alsof het een kunstvorm is. Terwijl hiphop zich daar destijds net tegen afzette, en enkel entertainment wou zijn.

Wat jullie van ‘Herman’ wél hebben overgehouden, is de samenwerking met mensen als Stijn Nijs en MC Statiek. Om de variatie te bevorderen?

BZA: We willen die gasten ook eens de kans geven om op een plaat hun ding te doen.

Levrancier: We hebben bewondering voor hen.

Ook een ervaren rot als TLP krijgt een plaats. Is dat uit respect? Ik weet dat hij 4T4 destijds enorm heeft gestimuleerd.

4T4: Dat was in de tijd dat ik vooral ambitie had als dj. We kennen hem alle drie goed. We sleuren TLP er ook niet bij om meer platen te verkopen of zo, we beleven gewoon veel plezier aan de samenwerking. Hij is ook een West-Vlaming. Het zou niet correct zijn om een plaat in het West-Vlaams te maken met guests en dan TLP over het hoofd te zien. Als je in New York een plaat kunt opnemen en je hebt de kans om Ol’ Dirty Bastard of Method Man te vragen, dan laat je die ook niet liggen.

Hij is natuurlijk óók een buitenbeentje.

4T4: Als de mensen naar zijn rap op Zonder Tottetrekkerie luisteren, zullen ze inderdaad moeten concluderen dat hij een buitenbeentje is. (lacht) Toen hij in de studio kwam, had hij er wel wat schrik voor. Hij vroeg: ‘Zien jullie dit wel zitten?’ Wij zeiden: ‘Als jij een X-rated rap over seks wil, doe maar.’ Waarom niet?

Flip heeft hem in ‘Min Moaten’ toch al ‘de Gentse pornoking’ gedoopt.

BZA: Ik denk dat hij daar écht mee weg was. Hij is zelf in die titel gaan geloven. (lacht)

De muziek op ‘Rocky 7’ is heel filmisch. Zitten er veel samples in van soundtracks?

4T4: Ik heb op Rocky 7 minder samples gebruikt dan op de vorige platen, maar de samples van melodieën die erin zitten, zijn inderdaad van soundtracks afkomstig. Filmscores bezitten veel sfeer, en dat is belangrijk, want hiphopnummers moeten het in vergelijking met traditionele popsongs meer van sfeer dan van structuur hebben.

Eigenlijk wil je bij deze solliciteren om zelf eens een soundtrack te maken.

4T4: Ja, maar dan het liefst met iemand als Flip. Ik heb veel ideeën, maar ik kan geen muziek schrijven. We vullen elkaar heel goed aan op muzikaal vlak. Ik denk dat dat trouwens een van de sterke kanten is van Rocky 7. We hebben nooit eerder zo hard gesleuteld aan de beats. We hebben daar nu echt, van meet af aan, sámen op gezwoegd. Je hoort dat aan deze plaat: het is meer een groepswerk.

In ‘Alloo Konkurrentie’ waarschuwen jullie de opponenten: ”t is te hopen dat je er niet gerust in bent’. Het opscheppen, dat hoort bij hiphop. Dat kan ook positief werken, zoals met Freestyle Fabrik in ‘Wik Est?’: jullie pushen elkaar om steeds verder te gaan.

Levrancier: We schreven dat stukje voor stukje. Toen ik Mike van Freestyle Fabrik ineens enorm veel rijmen met dezelfde klanken hoorde maken, dacht ik: dat moet ik ook doen.

BZA: We willen, ook bínnen de groep, niet onderdoen voor elkaar.

Levrancier: Dat werkt inspirerend. Soms schrijf ik een tekst opnieuw, als ik hoor wat Serge gerapt heeft. Ter plekke verzin ik dan iets anders, dat daarop inspeelt.

4T4: Dat is het mooie aan Rocky 7: de plaat is heel spontaan gemaakt. Op de vorige platen waren de beats en teksten al af vóór we de studio in stapten. Die ‘hey dj’ kreten in Kom Mor Ip hebben we op het laatste moment toegevoegd. Als je het gevoel van het moment volgt, kom je vaak tot betere resultaten dan wanneer je alles tot in de puntjes voorbereid hebt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content