‘Deadpool heb ik afgezegd’

I, Tonya

‘Ik zou niet te ver gaan in die internationale doorbraak van de Vlaamse DOP’s. De enige Belg die internationaal erkenning geniet, is Benoît Debie. De Vlaamse cinematografen voyageren wel, maar dat komt omdat het nu zoveel gemakkelijker is om te reizen en in het buitenland te werken. Een ervaren maar nieuwe cameraman komt Amerikanen financieel ook goed uit: hoe meer Amerikaanse films je gedraaid hebt, hoe meer ze je moeten betalen. En in tegenstelling tot de Franse DOP’s spreken wij deftig Engels. Uiteindelijk moet je je wel kunnen bewijzen maar zelfs dat valt mee. Ontzettend veel Amerikaanse DOP’s maken slechte dingen die we hier nooit te zien krijgen maar die dus makkelijk te overtreffen zijn. Het is geen toeval dat de Oscar voor beste cameraman al jaren aan een stuk naar een buitenlander gaat.

‘Ik wissel Belgisch en Amerikaanse films niet met opzet af. Dat is toeval. Ik zoek naar scenario’s die mij interesseren én projecten waar ik visueel voor een meerwaarde kan zorgen. Ik mocht Deadpool filmen maar zegde af. Zo’n superheldenfilm wordt vooral in de postproductie gemaakt. Wat had ik moeten filmen? Acteurs tegen een blauwe achtergrond? Dat is me te technisch. Ik heb geen spijt van die beslissing. De film deed het heel goed dankzij de zwarte humor maar visueel had eender wie dat kunnen draaien.

‘Ik word vaak gevraagd voor tv maar dat zegt me niks. Ik identificeer me met regisseurs die in de frontlinie proberen te vechten en televisie sukkelt altijd achterop. Men zegt dat tv geëvolueerd is en nu even goed is als cinema. Onzin. Tv is erop verbeterd maar het blijft een afkooksel cinema. Tv zal nooit een Eraserhead voortbrengen want tv zoekt de grootste gemene deler op. Uitzonderlijk bots je op iets dat echt goed is, zoals The Wire, maar negen op de tien series zijn veel te lang gerekte films waar je zo vier, vijf afleveringen uit kunt knippen.

‘Cinema zou zich nog sterker moeten onderscheiden van televisie. Ik ben héél blij dat ik het voorbije jaar heb mogen samenwerken met Koen Mortier (voor Angel, nvdr.) en Bas De Vos (voor Ascension ). Ook hun verhalen zijn wellicht al honderd keer verteld maar ze proberen ten minste er een eigen stempel op te drukken en er een visuele vertelling van te maken. Misschien lukt hen dat, misschien niet. Ik geef toe dat er ook heel veel slechte cinema gemaakt wordt, maar er wordt ten minste nog geprobeerd coole shit te maken. The Killing of a Sacred Deer al gezien?’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content