De tussenstand

Een bof: we treffen David Poltrock op een van die zeldzame momenten dat hij even niet componeert, arrangeert, produceert, mixt of aan de Hasseltse pop- en rockschool doceert.

We kennen je als de toetsenman van De Mens, je eigen project Poltrock en je sessie- en productiewerk voor Hooverphonic, Douglas Firs, Adamo, Portland en Triggerfinger. Recent heb je met Mario Goossens ook de soundtrack geschreven voor de VTM-reeks Billie vs Benjamin.

David Poltrock: Tijdens een lange boswandeling hebben Mario en ik wat gebrainstormd rond het scenario. Regisseur Tim Van Aelst heeft onze uitgewerkte schetsen vervolgens opgezet tijdens het draaien, om een bepaalde sfeer te creëren. Er zitten drie rode draden in onze soundtrack: Laurie Anderson-achtige vocal samples, een piano en natuurlijk Mario met zijn gigantische percussiedoos, waarmee hij allerlei soundscapes heeft gemaakt.

Ben je vatbaar voor beroepsmisvorming? Bekijk je een tv-serie vooral met je oren?

Poltrock: Neen, meestal kan ik dat perfect over me heen laten komen. Tenzij me opvalt dat de muziek geniaal is. Zoals bij de Netflix-serie Archive 81. Geoff Barrow van Portishead en Ben Salisbury hebben die soundtrack geschreven. Wat er zo bijzonder aan is, is dat die drones en soundscapes haast zelf een personage zijn geworden. Archive 81 is een horrorserie, met geesten en al, en je kunt het beeld niet los van de muziek zien. Ik heb me constant zitten afvragen: hoe hebben ze dit in godsnaam aangepakt? Fenomenale serie, fenomenale score.

De tussenstand

Dat heet dan een aanrader.

Poltrock: Nog eentje? Promises van Floating Points met Pharoah Sanders en The London Symphony Orchestra, een plaat die terecht in alle eindejaarslijstjes stond. Een geweldige trip waarin alles om één constant herhaald melodietje draait – dat mij vreemd genoeg deed denken aan een werk van Morton Feldman, een Amerikaanse avant-gardecomponist van de jaren zestig en zeventig. Even denken, wat nog? Omdat ik zijn roman De kolibrie zo goed vond, ben ik stilaan in het hele oeuvre van Sandro Veronesi aan het afdalen. In Kalme chaos verliest een man zijn vrouw, wat voor hem het sein is om vlak bij de school van zijn dochter in zijn auto te gaan hokken. Hij is CEO van een groot bedrijf en iedereen van dat bedrijf komt hem daar opzoeken. Hij voelt dat hij daar in zijn auto veel meer over zichzelf en die mensen te weten komt dan wanneer hij in zijn bureau zou zijn blijven zitten. Heel interessant.

De tussenstand

Ga vooral verder.

Poltrock: Omdat ik zoveel van geschiedenis hou, ben ik helemaal verslaafd geraakt aan de podcast The Rest Is History van Tom Holland, een schrijver van wie ik al een aantal boeken over de oudheid had gelezen. Hij presenteert samen met een andere auteur, Dominic Sandbrook, en de onderwerpen zijn heel divers: van de neanderthalers tot Watergate, hoe koning Edward III aan zijn einde is gekomen, of de historische rol van James Bond. Heb ik leren kennen via Bart Van Loo, omdat ik op zijn Facebook had gelezen dat hij daar ook te gast zou zijn. Lange autoritten worden plots een pak korter.

De tussenstand
De tussenstand
De tussenstand

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content