De tussenstand

© GF YAQINE HAMZAOUI

Tijdens het Film Fest vloeien muziek, film en performance ook weer tien dagen lang samen op Videodroom in de Vooruit. De Antwerpse band Krankk en danscompagnie Platform-K presenteren er hun multisensoriële show Reset.

Thomas Geysen (Krankk-drummer en -producer): We werken met klank, beeld, geur en textuur. De bedoeling is om ook mensen met een lichamelijke beperking de muziek zo goed mogelijk te laten ervaren. Platform-K is een inclusief dansgezelschap (met dansers met en zonder beperking, nvdr.). Terwijl we de show vormgaven, door middel van collectieve improvisatie, zag je mooi hoe ze helemaal niet meer stilstonden bij hun beperking. Zelf heb ik veel gehad aan het boek Voor het voetlicht van Kris De Visscher en An Van den Bergh, dat over inclusie en cultuurparticipatie gaat. Waarmee moet je rekening houden als je aan zo’n gezamenlijk project begint? Allerlei kunstenaars, docenten en professionals uit de sector vertellen daarover.

De tussenstand

Herlees je wel eens boeken?

Geysen: Ja, momenteel Unfair Advantage van Robert T. Kiyosaki. Ondertitel: The Power of Financial Education. (lacht) Ik ben net afgestudeerd aan het conservatorium van Antwerpen. Door de jaren is Krankk al hard gegroeid en nu willen we een sterk team rond ons uitbouwen. In dat boek leer je over de mindset waarmee je dat best doet. In België hebben we al een netwerk van artiesten, producers en muzikanten. Zeker sinds we onze debuutplaat, die drie dagen voor de lockdown is uitgekomen, hebben laten remixen door verschillende mensen. Ik was bijvoorbeeld heel blij dat we dBridge beter hebben leren kennen, een Engelse drum-‘n-bassproducer en voor mij een absolute legende. Hij is een pionier van de breakbeatscene van de jaren negentig die dingen heeft gemaakt voor het Metalheadz-label van Goldie. Hij reageerde meteen enthousiast toen we hem contacteerden, wat een megamotivatie voor ons was. Wie dBridge niet kent: zoek zijn nummer True Romance maar eens op. Het doet me terugdenken aan de raves waar ik vroeger naartoe ging. Geweldig ook om die snelle grooves in te studeren en live te spelen.

De tussenstand

Is Goldie een voorbeeld voor je?

Geysen: Zeker. Hij is een trendsetter van de drum-‘n-bass die het genre heeft opengegooid met symfonische elementen, en met elke stap groter is geworden. Door te werken met mensen met een beperking zijn we zelf ook tot nieuwe inzichten gekomen. We zijn ons veel meer bewust van wat zintuigen allemaal teweegbrengen, van de prikkels die je met muziek kunt overdragen. Daar houden we bij het schrijven van nieuwe nummers rekening mee.

Nog aanraders?

Geysen: In het Mima in Molenbeek ben ik naar een coole expo gaan kijken van Piet Parra, een Nederlandse ontwerper en illustrator. O ja, en Bendt Eyckermans, natuurlijk! Ik vind het schitterend dat hij een heel herkenbare schilderstijl heeft. Er zit veel emotie in zijn werk, het is authentiek, heeft een verhaal maar laat ook nog ruimte aan je eigen verbeelding. Allemaal dingen die mij triggeren.

De tussenstand
De tussenstand
De tussenstand

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content