Martin Scorsese
Regisseur van onder meer Mean Streets, Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas en The Departed.
‘Het was John Cassavetes’ Shadows die me de drive en de moed gaf om zelf een camera ter hand te nemen. John zei me ooit dat ik moest stoppen met mijn tijd te vergooien en dat ik de films moest maken die ik wilde maken in plaats van diegene die ik kon maken. Het was uitstekend advies dat uiteindelijk tot Mean Streets heeft geleid.
Cassavetes hield van bruisende emotie. Hij koos voor een warme, mens-gerichte aanpak. Hij zorgde voor een nieuwe guerrillaschool. Hij was nergens bang voor en draaide het ene psychodrama na het andere met bevriende acteurs. Hij wou per se plezier maken tijdens het draaien en was altijd op zoek naar een soort waarheid of revelatie. Cassavetes maakte epossen van de menselijke ziel.’
RudolF Mestdagh
Regisseur van Ellektra en maker van de Cassavetesdocumentaire To Risk Everything to Express it All die als extra bij de nieuwe dvd-box zit.
‘Zijn films zelf hebben me niet beïnvloed. Ik ben een te groot stylist om genoegen te nemen met de manier waarop hij een loopje nam met de techniek met onscherpe shots als het summum van irritatie. Ik herken me wel in zijn manier van werken: hoe hij strijd leverde om zijn films gemaakt te krijgen – veelal zonder geld – en hoe hij in het vuur danste om de kastanjes eruit te halen. Sam Shaw heeft me ooit zijn vest gegeven. Die heb ik altijd aan als ik op de set sta. Als ik door het bos de bomen niet meer zie, sluit ik mijn ogen en fluistert John me wijze raad in.
Wat ik geleerd heb uit mijn documentaire? Ten eerste: dat men zot moet zijn om regisseur te worden en ziek om het te blijven. Cassavetes nam een hypotheek op zijn huis om Love Streams te kunnen financieren. En ten tweede: dat ik nog veel te leren heb in hoe ver je moet gaan. Cassavetes liet zijn acteurs betalen om mee te mogen doen. Peter Falk en Ben Gazzara hoestten elk de helft van het budget op om Husbands van de grond te krijgen. Dat heb ik toch nog niet klaargespeeld.
Cassavetes is vooral belangrijk als acteurs-regisseur. Niemand was verliefder op zijn acteurs dan hij en vice versa. In tegenstelling tot wat beweerd wordt, waren alle dialogen tot op het woord uitgeschreven. Wel liet hij de acteurs de vrije keuze om te lopen waar ze wilden. Vandaar dat het technisch als een rommeltje oogt. De acteerprestaties zijn echter altijd verbluffend, met een puurheid tot gevolg die men zelden in films ziet. Vandaar dat acteurs vaak erg hoog oplopen met Cassavetes. En terecht. Zijn films bieden acteurs meer wijsheid dan de meeste theaterscholen.’
Al Ruban
Vriend, cameraman, monteur, producent en verdeler van verschillende Cassavetesfilms.
‘Ik ben erbij gekomen in 1957 toen ik met John, Seymour Cassel en Sam Shaw regelmatig ging baseballen in New York en ik heb dertig jaar met hem gewerkt. Toen John me vroeg of ik niet aan Shadows wilde meewerken, waarschuwde ik hem dat ik niets van films maken afwist. Hij antwoordde: ‘Ik ook niet. Maar we kunnen het samen leren.’ John was zo charmant en welbespraakt dat hij iedereen wist te overtuigen.
Toch was het soms verdomd lastig om in zijn enthousiasme mee te gaan. Tijdens het monteren van Faces stond ik op het punt om ermee te kappen. Hij had de filmrollen laten rondslingeren in de montagekamer en de poedel van Gena’s moeder had die allemaal onder gescheten. De shit en het gezeur over geldgebrek kon ik nog verdragen, maar die échte shit was er te veel aan. Gelukkig kon John er hartelijk om lachen. ‘Blijkbaar heeft die hond ook al een mening over mijn films’, schaterde hij. Dat was John ten voeten uit.
John liet zich door niets of niemand tegenhouden. Rijk zijn we er nooit van geworden, maar we konden onze rekeningen betalen en we zijn er ook altijd in geslaagd om een publiek te bereiken. Geen groot publiek, maar genoeg mensen om een volgend project te financieren. Die moed mis ik bij de jongere filmmakers. Ze hebben wel de mond vol van onafhankelijkheid en integriteit, maar ze zijn zelden bereid daar de tol voor te betalen.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier