opgetekend door Hans Van Goethem

We blikken zes weken lang terug op het magische jaar 1969,samen met een artiest van vandaag die beïnvloed werd door een held van toen. Ruim tien jaar na zijn acteerdebuut brak Jack Nicholson in 1969 eindelijk door met de tegencultuurklassieker Easy Rider. Sindsdien is hij een filmicoon naar wie ook Filip Peeters opkijkt.‘Bij Easy Rider moet ik uiteraard aan Nicholsons tirades denken, onder meer aan het kampvuur, en ik zie hem nog zo achter op de motor zitten. Ik was toen echter nog net iets te jong om de film bewust mee te maken. One Flew Over the Cuckoo’s Nest staat meer in m’n geheugen gegrift als een mijlpaal van een film. Hoe Nicholson als de rebelse R.P. McMurphy wordt gedwongen in een richting die hij niet wil en de manier waarop hij die machteloosheid neerzet. Verschrikkelijk om te zien. Formidabel gespeeld.’

‘Het is moeilijk de vinger te leggen op wat Jack Nicholson zo uniek maakt. Het heeft met vrijheid te maken, denk ik. Nicholson durft risico’s te nemen. Je ziet dat hij zich niet aan de regels houdt: soms gaat hij er in een rol flink over, maar uiteindelijk slaagt hij er toch altijd in om netjes op z’n pootjes te belanden. Wat hij ook speelt, elke keer geloof je hem. Denk maar aan de gek wordende schrijver in The Shining of die ijzervreter van een kolonel in A Few Good Men. Tijdens de monoloog die hij in die laatste film afsteekt, hang je de hele tijd aan z’n lippen. ‘

‘Jack Nicholson heeft uiteraard een geweldige présence op het scherm. Steeds met een tikje arrogantie, maar ook met een niet te onderschatten cool. Daar kijk je als acteur uiteraard naar op, en bewust en onbewust pik je wel wat. Of hij voor de zakelijke kant van het acteursbestaan veel heeft veranderd door bij Batman een percentage van de winst te vragen? Dat is vanuit België moeilijk vast te stellen. (Lacht) In het buitenland word je uitgelachen als je geen agent hebt, hier is het andersom. Nicholson toont wel dat artistieke vrijheid het zakelijke aspect niet uitsluit. Als jij niet krijgt wat jou toekomt, steekt een ander het wel in z’n zak.’

‘Nicholson is zo’n icoon dat hij zijn visie kan doordrijven. Een drama of een romantische komedie, Nicholson weet perfect wat hij moet spelen. Kun jij je een slechteNicholsonfilm voor de geest halen? Enkel misschien een mindere prent, maar zelfs daarin blijft hij overeind.’

Opgetekend door Hans Van Goethem

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content