DE EENHOORN (2001-2012), UIT HET WERK VAN BORRE SAETHRE

De eenhoorn, hier nog in My Private Sky, momenteel in een nieuwe installatie in Rijsel.

Voor zombies, monsters en spaghettisculpturen ben je op Phantasia aan het juiste adres. Freaky is het motto, wie volhoudt, wordt beloond met wonderlijke kunst.

GEZIEN OP PHANTASIA, TRIPOSTAL, RIJSEL, TOT 13/1

De Noor Borre Saethre doet al enige tijd van zich spreken met opvallende, surrealistische toekomstvisioenen. Een tiental jaren geleden brak hij door met het wonderlijke My Private Sky. De installatie bestond uit een mooie kobaltblauwe ruimte waarin zich een witte eenhoorn had neergevleid. In tegenstelling tot veel sombere toekomsttaferelen was My Private Sky een toonbeeld van hoop en esthetische verfijning. Intussen is dat droombeeld teruggekeerd, zij het in een gewijzigde vorm.

Op Phantasia, in het voormalige Rijselse postsorteercentrum Tri Postal, toont Saethre een installatie met verschillende componenten. Eerst tref je een venster waarin een dieptezicht gesuggereerd wordt met spiegels en witte tl-lampen. Het duizelingwekkende perspectief doet denken aan een scène uit Star Wars waarin snelle jagers de ruimte doorklieven. Via een ruimte met flikkerende tl-buizen en zachte klanken kom je bij een interactief geluidswerk. De hoofdbrok is een spatieuze zaal met witte wanden en een gekleurd venster. Daarachter ligt de langverwachte eenhoorn als een godheid in een smetteloze wereld. Wie gehoopt had op de onmogelijke schoonheid van die andere, diepblauwe installatie komt een beetje bedrogen uit. De eenhoorn moet het hier doen met een minder verzorgde setting, maar het fabeldier laat wel nog altijd een diepe indruk na. De Noor Saethre blijft een kei in het ensceneren van vervreemding. De eenhoorn mag dan iets minder betoverend zijn, hij blijft een symbool van leven in een volmaakt onechte wereld.

De volledige, drie verdiepingen tellende expo Phantasia blijft je bij als een geval apart. Het gebouw staat vol met bizarre waar die artistiek gezien niet altijd even geloofwaardig is. Zo is er een griezelzaal van Marnie Weber, waarin vreeswekkende monsters elkaar martelen en kwellen. Je vindt ook een gevild paard, een spook met een roedel gevangen kindjes en een uit spaghetti opgetrokken creatuur met staalblauwe ogen (allemaal van Théo Mercier). Dat Phantasia de freakshow overstijgt, is te danken aan een paar kloeke bijdragen van door de wol geverfde kunstenaars als Sæthre, Leandro Erlich en Folkert de Jong. De laatste bracht zijn opvallende installatie Medusa’s First Move: The Council mee, een lichtblauw vlot waarop een koninklijk gezelschap dineert onder een majestueuze kroonluchter.

ELS FIERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content