Platenfirma’s mogen dan steen en been klagen, aan de drift waarmee ze platen uitbrengen, is er weinig van een crisis te merken. Zoek nu al dekking voor de lawine aan releases die ons in 2003 wacht.

pop

Het nieuwe jaar begint al meteen met een grote klepper. Lou Reed brengt op het ambitieuze The Raven muzikale interpretaties van de poëzie van Edgar Allen Poe, naast pennenvruchten van hemzelf, geïnspireerd op het werk van de Amerikaanse auteur. Naast zijn eigen groep en producer Hal Willner, die ook al waakte over Reeds vorige album Ecstasy, zijn boezemvriend David Bowie, levensgezellin Laurie Anderson, jazzman Ornette Coleman, gospelgroep Blind Boys Of Alabama en folkduo Anna & Kate McGarrigle te gast. De acteurs Willem Dafoe, Steve Buscemi en Amanda Plummer doen hun spoken word duit in het zakje. Uit op 28/1. * Nocturama kondigt zich aan als de meest spontane plaat van Nick Cave & The Bad Seeds sinds lang: ze werd immers in nauwelijks één week tijd opgenomen. Producer Nick Launay (PIL, Talking Heads) werkte in 1981 al eens samen met Cave, voor de Birthday Party-single Release The Bats. Ook de keuze voor Chris Bailey van de legendarische Australische punkband The Saints, als gastzanger in de catchy song Bring It On, getuigt van een nostalgische reflex. Het meest curieuze nummer op de plaat is Babe, I’m On Fire, een epische en hilarische jam van 15 minuten, met maar liefst 43 strofen. Uit op 3/2. * Zestien jaar na de split van The Smiths richt gitaarheld Johnny Marr eindelijk nog eens een eigen groep op: The Healers. Een trio, met Zak Starkey (zoon van Ringo Starr) op drums en Alonza Bevan (ex-Kula Shaker) op bas. Hun debuut Boomslang is behoorlijk psychedelisch, met teksten die verwijzen naar Marrs interesse in mysticisme en spiritualisme. ‘Ik haat het demystificerende in de rockmuziek van vandaag’, verklaart hij. Uit op 3/2. * Richard Thompson maakte Old Kit Bag in Hollywood, met naamgenoot Danny Thompson opnieuw op contrabas. De cd-titel is een knipoog naar Pack Up Your Troubles In Your Old Kit Bag And Smile, Smile, Smile!, een folksong uit 1915. John Chelew (John Hiatt, Blind Boys Of Alabama, Martin Carthy/Norma Waterson) zat aan de knoppen. De songtitels ogen alvast veelbelovend: My Daddy Is A Mummy, Madonna’s Wedding, I Agree With Pat Metheny, Word Unspoken, Sight Unseen, The Outside Of The Inside. Uit op 3/2. * Op hun vierde boreling Feast Of Wire diepen Joey Burns en John Convertino van Calexico hun eigen visie op americana verder uit. Dat leidt tot onverwachte momenten, zoals de jazzgroove van Crumble, het door Satie en Debussy geïnfecteerde The Book And The Canal en de met een melodica verrijkte Dub Latina. Een fantasieprikkelende songtitel is Not Even Stevie Nicks… Uit op 10/2. * Heel nieuwsgierig zijn we naar From Every Sphere, de nieuwe cd van Ed Harcourt, een van de grote ontdekkingen van 2001. Tchad Blake (Crowded House, Los Lobos) coproduceerde. Enkele songtitels: Ghostwriter, Bittersweetheart, Undertaker Stut, Bleed A River Deep, Fireflies Take Flight, Metaphorically Yours. Uit op 17/2. * In West-Hollywood vormde het Britse akoestische duo Turin Brakes team met muzikanten én de producer van Beck en Air: Tony Hoffer. Niet verwonderlijk situeert het resultaat Ether Song zich ergens tussen de seventiessound van Neil Young en de Beck van Mellow Gold. ‘Het wordt anders dan The Optimist LP, maar blijft toch onmiskenbaar ons’, merkt Olly Knights op. Aan te stippen tracks zijn Full Of Stars, Rain City en het explosieve Little Brother. Uit in februari/maart. * De singer-songwriter Tom McRae geeft blijk van een positieve evolutie op zijn tweede album Just Like Blood. ‘Het blijft songgeoriënteerd, al heeft deze plaat eerder een maritiem dan stedelijk karakter’, zegt McRae erover. Het album roept beelden op van zeemeerminnen, haaien en stranden, al duikt hier en daar toch ook weer de dood op, zijn favoriete thema. Uit op 3/3 . * Nu Destiny’s Child een tijdlang in het vriesvak zit, kan ieder lid van het meidentrio zich aan solo-escapades overgeven. Het meest wordt uiteraard verwacht van het soloalbum van creatieve motor Beyonce Knowles. Daarop krijgt ze steun van Missy Elliott. Uit op 10/3. * Vorige zomer was hun single You Got The Style terecht een hitje. Heeft Britpopband Athlete uit Zuid-Londen nog meer dan die zonnige meezingliedjes in petto? Het is uitkijken naar de eerste full-cd van dit met Blur verwante kwartet. Uit in maart. * Precies 25 jaar na de release van Look Sharp brengt Joe Jackson zijn toenmalige groep weer bij elkaar. Met Volume IV knoopt de Joe Jackson Band – met gitarist Gary Sanford, bassist Graham Maby en drummer Dave Houghton – weer aan bij de sfeer van vroegere klassiekers als Look Sharp en I’m The Man. ‘Het heeft weer diezelfde energie en dosis fun, zonder dat we die oude platen willen recreëren’, legt Jackson uit. ‘We zijn intussen betere muzikanten geworden.’ Uit in maart. * Deze maand trekken The Waterboys de studio in. Volgens Mike Scott, die de nieuwe plaat zelf produceert, is de muziek moeilijk te categoriseren. De intentie is alvast dat het album deels minimalistisch en deels met ensemble moet worden. Enkele songtitels: This Light Is For The World, Always Dancing, Never Getting Tired. Uit in juni. * Madonna is er altijd in geslaagd zich te omringen met talent. Voor het komende album zijn Mirwais en Stuart Price (Les Rythmes Digitales, Zoot Woman) haar sparring partners. Price speelde overigens al keyboards op de Drowned World Tour. Preproductie vindt plaats in hun beider home studio’s, pas daarna worden de dure studios geboekt voor het afwerken van de liedjes. Uit ergens in 2003. * In een industrieel deel van Oost-Londen broedt de Britse groep Muse op songs die we niet meteen van hen gewend zijn. Sommige nummers zijn gewone rock, andere neigen naar Abba. Het wordt hoe dan ook een vrij opgewekte cd. Uit ergens in 2003. * In eerste instantie trok Ryan Adams zich in Nashville terug met producer Scott Litt (R.E.M., Replacements). Intussen heeft hij voor Love is Hell opnieuw Ethan Johns onder de arm genomen. ‘Het is een door New York geobsedeerde plaat’, vertelt de countryrocker. Naar eigen zeggen had Adams’ productie van het debuut van soulbrother Jesse Malin een enorme impact op zijn huidige attitude. Uit ergens in 2003.

rock

Zwan is de nieuwe groep rond Billy Corgan met zijn oude Smashing Pumpkins-makker Jimmy Chamberlin op drums, ex-A Perfect Circle bassist Paz Lenchantin, ex-Chavez gitarist Matt Sweeney en ex-Slint en -Tortoise gitarist David Pajo. Ze sleutelden volgens Corgan ‘als tovenaars’ aan debuut Mary Star Of The Sea. Producer is Bjorn Thorsrud die ook al de laatste Pumpkins-platen Adore en MACHINA/The Machines Of God onder zijn hoede had. Eerste single Honestly, die zijn avant-première kreeg op het internet, volgt alvast nog de zacht-harddynamiek traditie uit Corgans grungeverleden. Uit op 28/1. * Televise is de gesofistikeerde opvolger van het intrigerende Scavengers, dat Calla tot een van de revelaties van 2001 maakte. De naar Brooklyn uitgeweken Texanen maken gemanipuleerde rockmuziek die zowel poppy als brutaal donkere elementen in zich draagt. Uit op 29/1. * Rob Zombie & Johnny Ramone puzzelden We’re A Happy Family: A Tribute to The Ramones in elkaar, een plaat die de modale hommage overstijgt. Niet enkel voor de hand liggende punkbands coveren hier Ramones-songs. Eddie Vedder zet I Believe In Miracles naar zijn hand, U2 gooit zich op Beat On The Brat en The Pretenders geven Something To Believe In een eigen draai. Uit op 10/2. * Stephen Malkmus maakte Pig Lib werd in Seattle geconstrueerd, met een niet onbelangrijke input van Malkmus’ groep The Jicks. Vijf van de 12 songs hadden naar eigen zeggen, omwille van hun melodische en traditionele karakter, op de eerste, titelloze soloplaat van de ex-Pavement-frontman kunnen staan. De rest is weirder: ‘progressiever, eerder acid rock’. Uit op 17/3. * In minder dan 14 dagen zwierden The White Stripes 20 songs op tape in de lo-fi Toe Rag studio’s in Oost-Londen. Kostprijs: slechts 6000 pond. In de wetenschap dat van het vorige album White Blood Cells 750.000 exemplaren zijn verkocht, wordt Elephant dus wellicht een bijzonder winstgevende plaat. Muzikaal zou het meer van hetzelfde bieden, alleen nóg beter. Uit in maart. * De nieuwe plaat van Linkin Park werd geschreven tijdens de Ozzfest-tournee in de VS, dus een echt radicale breuk met het enorm succesvolle Hybrid Theory moeten we niet meteen verwachten. Met Don Gilmore zat overigens dezelfde man op de producerstoel. Wél is de plaat nóg iets heavier en moedigde het remixproject Reanimation de groep aan om nog resoluter met samples te goochelen. Hét moment suprême moet Breaking The Habit zijn, een emotionele song met 10-koppig orkest, piano én digitale geluidsmanipulatie. Uit in maart. * The Vines brengen een in Australië opgenomen album met kakelverse songs én nummers uit het pre- Highly Evolved tijdperk. The Neptunes zouden productionele hulp verlenen. Uit in maart/april. * ‘Precies het tegenovergestelde van Kid A en Amnesiac‘, noemt Thom Yorke van Radiohead de komende cd. Niet dat het een gitaarplaat wordt. Wél zal de muziek minder doordacht zijn, met meer de klemtoon op het vatten van de magische performance van het moment. Onder leiding van alweer Nigel Godrich waren er eerst sessies in Los Angeles, nadien in Engeland. Fascinerende songtitels: Scatterbrain, We Suck Young Blood, Sail To The Moon, Myxomatosis, A Punch Up At A Wedding, Wolf From The Door. Uit in maart/april/mei. * In hun eigen tot studio omgetimmerde schuur in Modesto stoomde Grandaddy de opvolger van het meesterlijke The Sopthware Slump klaar. Geen epische, meanderende songs deze keer. Songschrijver Jason Lytle legde zich toe op drie minuten liedjes. Enkele songtitels: El Caminos In The West, I’m On Standby, Now It’s On. Uit in april. * Net als bij Souljacker is op het komende album van Eels John Parish de strijdmakker van songschrijver Mark Oliver ‘E’ Everett. Ze hebben al sessies in Zuid-Californië achter de rug die ‘zwaar door polka beïnvloed’ waren, met veel ruimte voor tuba’s en klarinetten. Misschien krijgen sommige songs die Everett twee jaar geleden opnam met R.E.M.-gitarist Peter Buck ook een plaats op de cd. Typisch Eels zijn songtitels als Tea With Hitler en Pigs Blood Ballet. Uit in de zomer. * ‘We schrijven meer gesofistikeerde songs en zijn er muzikaal technisch ook op vooruit gegaan’, verklapt bassist Nikolai Fraiture van The Strokes al. Enkele songtitels: Meet Me In The Bathroom, I Can’t Win, The Way It Is. Uit eind 2003. * Het plan van Soulwax is om alle tijd te nemen voor het uittesten van het verse songmateriaal. Dat gebeurt in Londen, onder toezicht van Flood (U2, Depeche Mode, N.I.N.). ‘In het begin dachten we dat hij gek was’, zegt gitarist David Dewaele over de producer. Hij benadert de song en vocalen op een heel aparte manier. ‘Zo is een akoestische, rustige lullaby uitgegroeid tot een episch stuk van 9 minuten. Cocteau Twins op valium, zoiets is het geworden.’ Uit ergens in 2003. * The Golden Age Of Grotesque is het vijfde album van Marilyn Manson, het eerste zonder bassist Twiggy Ramirez. Tim Skold van KMFDM, die ook de coproductie op zich nam, en sessieveteraan Ben Grosse speelden de baspartijen in. Manson deed ook veel zelf: hij leerde saxofoon spelen en drumt zelfs op de titelsong. Uit ergens in 2003.

dance

Het Britse elektronische duo Groove Armada heeft op Lovebox een metamorfose ondergaan. ‘Het is een rock-‘n-rollplaat, met aardig wat gitaren’, meldt Andy Cato. Met hun 8-koppige liveband namen Cato en Tom Findlay funky partysongs op. Eerder Saturday Night Fever dan de chill-out waarmee ze vroeger werden geassocieerd. Neneh Cherry zingt op Think Twice, de zwarte folkrocker Richie Havens op Hands Of Time en singer-songwriter Tim Hutton op Tuning In, terwijl New Yorker Kriminal op Groove Is On rapt. Uit op 21/1. * Door het wereldwijde succes van zijn Elvis Presley-remix A Little Less Conversation, zijn de verwachtingen voor de nieuwe full-cd van Junkie XL, oftewel de Nederlandse producer/DJ Tom Holkenberg, hoog gespannen. Hij noemt het zelf alvast een ‘droomproject’, omdat hij de kans kreeg om met mensen in zee te gaan die hij bewonderde: DJ Sasha, Gary Numan en Republica zanger Saffron. Uit begin 2003. * Enemy Of The Enemy markeert een enorme progressie voor de Britse Aziaten van Asian Dub Foundation. Met nieuwe rekruten aan boord en dub-autoriteit Adrian Sherwood als kapitein, slaagt de groep erin een organische en explosieve fusieplaat te baren. Ed O’Brien van Radiohead speelt op enkele tracks gitaar, Sinead O’Connor vertolkt het aangrijpende 1000 Broken Mirrors. 19 Rebellions is dan weer een erfenis van een trip naar Brazilië die een enorme impact had op de Foundation. Uit op 4/2. * De Britse triphoppioniers Massive Attack blijven evolueren. 100th Window zou opnieuw een fikse stap voorwaarts betekenen. De plaat kreeg injecties oosterse muziek en werd grotendeels door Robert ‘3-D’ Del Naja geconcipieerd, vermits Grant ‘Daddy Gee’ Marshall een sabbatperiode inlaste. Oude bekende Horace Andy leent zijn nachtegalenstem aan Everywhen en Name Taken, Sinead O’Connor zette haar tanden in drie songs: What Your Soul Sings, A Prayer For England en Special Cases. ‘ 100th Window is warmer, maar daarom niet softer dan het vorige album Mezzanine‘, oordeelt Del Naja. Uit op 10/2. * 26 Mixes For Cash is een dubbel-cd met zeldzame remixen van de elektronische innovator Aphex Twin. Het gaat om bewerkingen van songs van uiteenlopende artiesten: van Gavin Bryars en David Bowie & Philip Glass over Saint Etienne en N.I.N. tot Jesus Jones en Mike Flowers Pops. Ook de eerder onuitgegeven ‘ acid edit‘ van Aphex Twins hit Windowlicker en de originele versie van SAW2 CD1 TRK2 uit de Selected Ambient Works II era zijn in de selectie opgenomen. Uit op 24/3. * In een relaxte sfeer – ze weigeren alle dj-verplichtingen – schaven Felix Bunton en Simon Ratcliffe van Basement Jaxx aan het vervolg op Rooty. Ze hebben al zo’n 30 songs, nu wacht het ziftwerk en de zoektocht naar geschikte, liefst onbekende vocalisten uit de underground. Uit in de lente. * Zes jaar zijn al gepasseerd sinds Fat Of The Land, de vorige cd van de Prodigy. Op het langverwachte Always Outnumbered, Never Outgunned zal de bekende Prodigy sound verfijnd worden. De ‘ attack songs‘ zijn niet gespeend van humor, combineren samples met live-instrumenten en zijn tekstueel diepgaander dan voorheen. Voorbeelden van inhoudelijk sterke songs zijn Baby’s Got A Temper en Nuclear. Uit ergens in 2003.

world

Net als het eerste soloalbum Buena Vista Social Club Presents Ibrahim Ferrer wordt de nieuwe plaat van de zoetgevooisde Cubaan Ibrahim Ferrer geproduceerd door Ry Cooder. Met een waslijst verrassende gasten, onder wie de Zuid-Amerikaanse accordeonist Flaco Jiminez en jazztrompettist Jon Hassel. Uit begin februari. * Met iki viert de Finse folkgroep Värttinä zijn 20e verjaardag. Het is de eerste studio-cd met nieuwe leden Lassi Logren ( fiddle) en Hannu Rantanen (bas), die al te horen waren op de liveplaat 6.12. Uit eind februari. * Nauwelijks vier maanden na de Remembrance cd komt de Indiase percussionist Trilok Gurtu alweer met een nieuwe plaat op de proppen: Izzat. Voor de modernist stond 2002 in het teken van de herontdekking van zijn akoestische Indiase roots. Uit in maart.

Door Peter Van Dyck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content