Tien andere titels die aantonen dat comicfilms niet altijd op simplistische superheldverhalen teren.
Mystery Men (1999)
In deze bewerking van Bob Burdens gelijknamige comicreeks maken Ben Stiller, Hank Azaria en William H. Macy deel uit van een reeks amateursuperhelden die het onverwacht tegen een echte superslechterik moeten opnemen.
Unbreakable (2000)
Een acuut gebrek aan actiescènes, ijzingwekkende stiltes en een haast bewegingloze cameravoering: geen wonder dat M. Night Shyamalans ravissante relaas van een superheld tegen wil en dank vaak omschreven wordt als ‘ Bergman does Batman‘.
Road to Perdition (2002)
In Sam Mendes’ meeslepende adaptatie van de gelijknamige graphic novel vallen er capes noch superkrachten te bespeuren. Onderwerp is de wraakactie van een huurmoordenaar en zijn zoon tegen de gangsters die hun overige familieleden ombrachten.
The Incredibles (2004)
In zijn eerste Pixarparel wierp Brad Bird een kritische blik op de superheldenmythe. Zijn modus operandi? De superheld voorstellen als een alledaagse kerel die kampt met gewichtsproblemen en wiens kids worstelen met hun ontluikende superkrachten.
Batman Begins (2005)
Christopher Nolan maakte in zijn eerste Batmanprent korte metten met de expressionistische aanpak van voorganger Tim Burton. Grote inspiratiebron voor de realistische insteek van de Britse cineast was Frank Millers controversiële The Dark Knight Returns-reeks.
A History of Violence (2005)
David Cronenbergs baseerde zijn meesterlijke meditatie over geweld en identiteit op een graphic novel van John Wagner en Vince Locke. Met een fantastische Viggo Mortensen als een doodnormale dorpsmens die tijdens een overval onverwacht dodelijk uit de hoek komt.
V for Vendetta (2005)
Deze Wachowskiproductie leidde tot een dubbele controverse: auteur van het bronmateriaal Alan Moore nam afstand wegens ’te simplistisch’ en het explosieve einde riep pijnlijke herinneringen op aan de recente terroristische aanslagen in Londen en Madrid.
Wanted (2008)
Russisch actiegrootmeester Timur Bekmambetov ontfermde zich over deze eerste filmbewerking van een verhaal van Mark Millar. James McAvoy en Angelina Jolie vertolken twee superhuurmoordenaars die het traject van hun kogels kunnen ombuigen.
Watchmen (2009)
Zack Snyder verving de postmoderne ironie van Alan Moores parabel over enkele nepsuperhelden door een cascade van overgestileerde slowmotionshots, stoere actiesequenties en oorverdovende geluids-effecten. Deze keer had Moore gelijk om zich ervan te distantiëren.
Defendor (2010)
In deze binnenkort te verschijnen ‘straight to dvd’-release kruipt Woody Harrelson in de huid van een misfit die schoensmeer, plakband en de helm van zijn grootvader hanteert om zich tot een uiterst pathetische burgerwacht om te toveren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier