CORRECTIONS

CORRECTIONS van KEREN CYTTER. Murder, she wrote. Toch?

Ondanks de warme zomer pakt curator Jacob Fabricius uit met een koele Contour 2013. De Mechelse videobiënnale heeft alles in huis om te overtuigen, behalve sprankel en pit.

KEREN CYTTER, 2013

GEZIEN OP CONTOUR, ONZE-LIEVE-VROUW-OVER-DE-DIJLEKERK, MECHELEN, TOT 3/11, EN OP VIMEO.COM

In de video Corrections ontvouwt zich in tien minuten een mysterieus moordverhaal. Een man is van plan zijn ouders om te brengen. Hij doet een beroep op een hitman die de klus met een paar rake schoten klaart. Na dat abrupt in beeld gebrachte geweld wordt de man wakker in een huis waar een feestje aan de gang is. En waar pa gezond en wel een biertje zit te drinken. De werkelijkheid in Corrections is vloeiend en in het korte tijdsbestek presenteert Keren Cytter voortdurend nieuwe verhaallijnen. Dat doet ze door beeldfragmenten te hernemen, te wijzigen en door de chronologie om te gooien. Visueel verloopt dat opvallend vlekkeloos. De intenties van de Israëlische zijn duidelijk en ondanks het veelvuldige knip- en plakwerk houdt het verhaal moeiteloos stand. Iemand haalt een geweer boven, een vrouw krijst van angst, er klinkt een spannend, Almodóvarachtig gitaarmuziekje en alles wordt vlot in een korte maar meeslepende filmloop gegoten.

Het werk maakt deel uit van Contour 2013, de zesde editie van de Mechelse biënnale voor bewegend beeld. De Deen Jacob Fabricius selecteerde handenvol films omtrent vrije tijd, discipline en straf. In verband met dat laatste werd een aantal projecten ingeblikt in de Mechelse gevangenis, waar je mits reservatie (en enkel op zondag) ook kunt gaan kijken. Fabricius maakte een nogal academische selectie met films die betrekking hebben op de sociale ruimte. Zo is een video te zien over een Afrikaanse man die een rondleiding in een Belgische dierentuin geeft (Edgardo Aragón Diaz), en eentje over iemand die verkleed als ei een modernistisch gebouw binnen wil (Judith Hopf). De Amerikaanse Liz Magic Laser liet acteurs achtervolgingsscènes naspelen op Times Square, en Jos de Gruyter en Harald Thys stuurden een absurdistische film in getiteld Het bruin van Mechelen. Vergezocht zijn de onderwerpkeuzes helaas soms ook. Bepaalde projecten vergen het nodige geduld – en misschien nog wat tijd – en ondanks een verzorgde presentatie maakt deze Contour daardoor toch een wat stijve indruk. Fabricius is geïnteresseerd in de sociale rol van instellingen als de kerk en de gevangenis. Zulke uitgangspunten zijn relevant en in zwang maar niet altijd even geschikt om het beste uit kunstenaars te puren.

De hoofdbrok van de biënnale bevindt zich in het pas gerenoveerde Hof Van Busleyden. In de Onze-Lieve-Vrouw-Over-De-Dijlekerk is de selectie kleuriger en blijken ook de onderwerpen iets eigenzinniger, de geweerschoten van Cytter bijvoorbeeld en een verrassend geluidswerk van de Braziliaan Pablo Pijnappel in een biechtstoel. Technisch en organisatorisch is Contour 2013 een ambitieus project, met alles erop en eraan, maar uitschieters of vuur voor video hebben we in vorige edities al veel nadrukkelijker gezien.

ELS FIERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content