COPPERS

(vlnr.) BERT VERBEKE, HILDE DE BAERDEMAEKER, LUK WYNS en LOTTE PINOY in COPPERS. ©

Maandag 4/1, 21.40, VTM

Na bijrollen als inspecteur Cockx (in Aspe) en inspecteur De Leenheer (in De zaak alzheimer en Dossier K) is actrice Hilde De Baerdemaeker gepromoveerd binnen de wereld van de fictieve recherches. Vanaf begin januari is ze dertien weken lang commissaris Liese Meerhout, het hoofdpersonage van Coppers, een politieserie met onder meer Luk Wyns, Lotte Pinoy en Bert Verbeke die los gebaseerd is op de misdaadromans van Toni Coppers.

Behalve een permanente frons en een pak opgekropte emoties torst commissaris Meerhout ook een joekel van een rechtvaardigheidsgevoel.

HILDE DE BAERDEMAEKER: Dat is lichtjes overdreven, maar dat van haar is alleszins meer ontwikkeld dan dat van mij. Al liggen onze werelden natuurlijk nogal ver uiteen. Ik zal iemand aanspreken die bij de slager voorkruipt, het onrecht dat zij ziet, is toch van een andere orde. En dat gefrons en die emoties: Het was heerlijk om haar te spelen en haar gedachten en bagage zeven maanden lang in mijn geest binnen te laten.

Kende je de thrillers van Toni Coppers al?

DE BAERDEMAEKER: Ik heb de zeven die toen al verschenen waren gelezen nadat ik gecast werd. De eerste zeven afleveringen zijn daar heel erg op gebaseerd, voor de overige zes heeft Toni de basisverhalen geleverd. De twee die sinds de opnames verschenen zijn, heb ik met andere ogen gelezen: ik zag mezelf meteen acteren. Superveel lees ik niet, maar wel graag. Soms een paar bladzijden, soms meer, afhankelijk van hoe moe ik ’s avonds ben. Op vakantie is het anders: dan zet ik even mijn moederrol on hold. Zo was de voorbije zomer Ik ben pelgrim van Terry Hayes mijn windscherm op het strand.

Heb je behalve Coppers’ boeken lezen nog andere dingen gedaan ter voorbereiding? Of hebben je vroegere bijrollen als flik je voldoende voorbereid?

DE BAERDEMAEKER: De jarenlange ervaring als fictieflik had ik inderdaad al. Om Liese te kunnen spelen, heb ik wel leren drummen. Het klinkt misschien onnozel, maar dat hielp om in haar hoofd te kruipen en dezelfde focus als haar te hebben. Liese is een complex en nogal asociaal personage en net doordat drummen haar uitlaatklep is, zat ze tijdens het spelen vaak in mijn achterhoofd. Dat drummen ziet er eenvoudig uit, maar het heeft enkele maanden en heel wat extra hersenverbindingen gekost om die links-rechtscoördinatie te doorgronden. Ik heb nog nooit zoveel stress gehad als voor de eerste drumscène. Wat wil je, als er een paar drummers in je crew zitten?

De reeks hanteert een ‘Scandinavische’ stijl. Een terugkeer naar een succesformule nadat de mix van humor en krimi in Vossenstreken, een politieserie die recent op VTM liep, met Barbara Sarafian in de hoofdrol, niet echt potten heeft gebroken?

DE BAERDEMAEKER: Waar staat dat, Scandinavische stijl? Ik begrijp niet waarom ze dat zo labelen. We zijn toch keigoed bezig in Vlaanderen? Ik vind dat als je een Vlaamse schrijver, een Vlaamse regisseur, een Vlaamse cast en een Vlaamse crew hebt, je ook een Vlaamse stempel hebt. Na jaren hard werken hebben we hier echt wel een eigen stijl ontwikkeld.

THOMAS VAN LOOCKE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content