ANTWERPS LAWIJT. DE STAD ANTWERPEN EN EEN BEGINNEND UITGEVERIJTJE MAKEN SAMEN DE VLAAMSE STRIP WAT KUNSTIGER.

ROGIERS & NAEGELS

ABC2004 & IMSCHOOT, 52 BLZ., a 15 (VERKOOPPUNTEN ZIE WWW.ABC2004.BE)

WARDO

KANIBAL, 36 BLZ., a 29,5

Cahier O ***

Der Verfall **

Vlaamse strips staan zeker in het buitenland gelijk met ambachtelijk bandwerk. De laatste jaren is een wat artistiekere strip in Vlaanderen in opmars, maar echt radicaal esthetisch werk bleef uitzonderlijk. Twee nieuwe Antwerpse boeken doen daar iets aan. Beide kiezen vooral in de illustratie voor de resolute vrijheid van schets, collage en ouderwetse typografie. Cahier O is een samenwerking van schrijver Tom Nae- gels en beeldhouwer Peter Rogiers voor een alfabetische reeks cahiers in het kader van Antwerpen Wereldboekenstad. Nae- gels vertelt autobiografisch over zijn woonervaringen in Borgerhout. Hij houdt het bij korte, nadrukkelijke tekstfragmenten, maar hangt toch een verrassend beeld op van wonen in een moeilijke buurt. Rogiers krijgt veel vrijheid om te illustreren: hij streeft geen realistische portretten na, maar geeft de scènes even onscherp weer als de lezer Naegels’ verhaal mentaal reconstrueren kan. De Antwerpse verankering blijkt vooral uit enkele gebouwen. De setting inspireert wel, maar overheerst niet.

Terwijl Cahier O in opdracht is gemaakt, staat Der Verfall helemaal aan de andere kant van het spectrum, bij de bezielde amateursuitgaven. Gerard Wardo (alias Gerard Leysen), een jonge twintiger, maakte een korte poëtische strip over de onzin van oorlog. Een klein onafhankelijk filmproductiehuisje gaf het boek uit. De volledige tekst van Der Verfall beslaat amper een half A4’tje, maar blijft voldoende enigmatisch om interesse op te wekken. Er is sprake van een brug die een leger de mogelijkheid zal geven om een stad binnen te vallen. Een man houdt zich afzijdig, maar gaat toch ten onder in het oorlogsgedruis. De tekeningen zijn even spaarzaam verspreid als de tekst. Der Verfall haalt zijn kracht voor een groot deel uit zijn objectwaarde. De niet met personages of decor gevulde ruimte is nooit helemaal leeg, maar lijkt verschillende lagen verf te torsen, die soms gedeeltelijk figuren verbergen. Ook grote letters bedekken wel eens een imposant deel van het beeld. Door de aard van de illustraties en de afwerking heb je bij Der Verfall haast de indruk een origineel cahier van de kunstenaar vast te hebben. Gert Meesters

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content