BORN TO BE ALIVE

Dimitri Dewever medewerker Trends

Met Bloodborne serveert de bedenker van het verdomd moeilijke Dark Souls een gitzwarte nachtmerrie die behoorlijk onder je huid kruipt.

ACHTERGROND

Op het vlak van onafhankelijk ontwikkelde downloadgames was PlayStation jarenlang een stapje voor op de concurrentie: laagdrempelig voor ontwikkelingsstudio’s, feedback en tools tijdens het productieproces, en ga zo maar verder. Dat resulteerde inmiddels in heel wat baanbrekende toppers. Met de Xbox One lijkt het tij voor Microsoft nu aan het keren. Ori and the Blind Forest mag je binnen zijn genre gerust een mijlpaal noemen. De sinds enige tijd bijgestuurde indiepolitiek van de Amerikaanse spelconsole lijkt eindelijk haar vruchten af te werpen.

VERHAAL

Op het einde van de negentiende eeuw is Yharnam niet langer een victoriaanse modelstad waar handel en nijverheid welig floreren, maar een oord van verderf. De uitbraak van een bizarre besmettelijke bloedziekte heeft veel inwoners getransformeerd tot grimmige psychopaten, van wie sommigen achtervolgd en opgejut worden door woedende menigtes en in pure Wicker Man-stijl gelyncht. Tot overmaat van ramp krioelt het op straat en in gebouwen van halfmensen, beestachtigen en andere mythische creaturen die pottenkijkers op afstand houden. Je bestuurt een mysterieuze bezoeker die fanatiek een uitweg uit de stad zoekt.

CONCEPT

Dat hoofdpersonage stel je zelf samen (specialiteiten, geslacht, leeftijd, uiterlijk…) en kun je doorheen het spel voortdurend opwaarderen. Wapens voor je linker- en rechterhand kun je afzonderlijk bedienen. Een aantal slag- en vuurwapens kun je op twee manieren hanteren. Zo kun je aan een snel hakkend zwaard ook een stenen kubus bevestigen, om het in een traag maar brutaal beukende langeafstandshamer te veranderen. Geregeld duiken kolossale en uitsluitend strategisch af te slachten eindbazen op, en soms is er een stealth-optie. Online kun je tegen anderen spelen of assisterende boodschappen nalaten.

VERDICT

Bloodborne moet het niet zozeer hebben van een meeslepend verhaal, maar eerder van de grimmige atmosfeer. Miyazaki wil vooral emoties bij de speler losweken, en doet dat (nog) een stuk overtuigender dan bij zijn vorige games. De omgevingen zijn doorspekt met onheilspellende taferelen en occulte objecten. Wie zijn tijd neemt, ontdekt een pak verborgen doorgangen, kamertjes en verzamelobjecten die het spel bijzonder rijk en gedetailleerd maken. De tegenstand is ietsje vergevingsgezinder dan in Dark Souls, maar Bloodborne blijft nog steeds erg uitdagend. Alleen de soms lange laadtijden verstoren de pret.

BLOODBORNE

PLAYSTATION 4

SCE

GAMEPLAY ****

GRAFIEK ****

GELUID ****

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content