Beroemd of Berucht: John Travolta,dinsdag 26/8 û 22.00 Vitaya
John Travolta werd in zijn carrière al bejubeld en beschimpt, en is een fervent aanhanger van een controversiële sekte. Beroemd én berucht dus.
De keuze van onderwerpen in Beroemd of Berucht, de biografische reeks op Vitaya over grote sterren, liet de voorbije weken ietwat te wensen over. Ray Liotta, Elizabeth Arden, Diane Keaton, het zijn mensen van wie noch de naam noch de reputatie meteen tot de verbeelding spreekt. Dan zit de zender deze week met John Travolta toch een stuk beter. Nadat hij in Saturday Night Fever als Tony Manero het ‘cool over straat lopen in belachelijke kleren’ tot een kunst had verheven, en hij in Grease als Danny Zuko de vetkuif in ere had hersteld, werd Travolta een van de grootste sterren uit de cinema van de jaren zeventig. Hij was ‘it’, de kerel die de populaire smaak in muziek en mode verbeeldde, en sindsdien is zijn naam deel gaan uitmaken van het collectieve geheugen.
Probeer echter maar eens aan wie dan ook – oké, onze hoofdredacteur niet – te vragen welke films Travolta gemaakt heeft in de jaren na die twee succesnummers: bonne chance! Travolta is berucht voor zijn neus voor abominabele films en rollen. Begin de jaren tachtig, na enkele serieuze flops, was zijn ster al danig getaand. Look Who’s Talking kon in 1989 nog voor een Travolta-heropleving zorgen, een renaissance die de man evenwel zelf professioneel de kop indrukte met de twee sequels op die prent. Maar dan was er plots die hippe, hyperkinetische jonge regisseur die, tegen alle advies van de studiobonzen in, de ‘has-been’ een rol gaf als corpulente gangster in zijn tweede film Pulp Fiction en baf: Travolta stond er weer. En ditmaal kon hij zijn status wel verzilveren, met films als Get Shorty, Face/Off en Primary Colors. Hoewel, hij liet toch ook niet na om geregeld nog eens een stinker op het publiek los te laten, zoals Michael (Travolta als engel, u moet het zien om het te geloven), Swordfish, Phenomenon en natuurlijk de bespottelijke sciencefictionfilm Battlefield Earth.
Die laatste film is echter niet zomaar een foute carrièrekeuze: het was een geloofsbelijdenis. Travolta is immers een prominent lid van de controversiële Church of Scientology – in Amerika een erkende religie, in Europa een sekte – en toonde met het peperdure Battlefield Earth, de verfilming van een boek van Scientology-stichter L. Ron Hubbard, zijn dankbaarheid voor de steun die hij er had gevonden in zijn donkere jaren.
door stefaan werbrouck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier