BELPOP: DEUS

dEUS. Best Case Scenario?

Maandag 10/10, 21.10 – Canvas

Naast een waaier nieuwe programma’s zweert Canvas gelukkig ook bij een aantal klassiekers, zoals Belpop. Op de eerste dag is er dEUS.

‘Bij mijn eerste ontmoeting met Tom Barman heb ik meteen opgebiecht dat ik een grote dEUS-fan ben, anders kon ik niet functioneren’, lacht Sarah De Bisschop, die we kennen van de Puur Persoonlijk-documentaires, maar ook van de Belpop-afleveringen over Daan, The Pebbles en Vaya Con Dios. ‘Uiteraard was ik in de wolken toen ik deze Belpop mocht doen. Al sloeg ook de twijfel toe: wat kan ik nog vertellen over dEUS?’

Met welke woorden begroette Barman jou? ‘Eindelijk’?

De Bisschop: Er is in het verleden al contact geweest tussen de Belpop-redactie en dEUS over een documentaire, maar het is er nu pas van gekomen. Ik vermoed dat Tom Barman zich na Tempo of a restless soul wel even genoeg gedocumenteerd vond. Bij onze eerste ontmoeting beging ik meteen een flater. Ik vroeg: ‘Aan het verbouwen?’, omdat ik plamuursel op z’n broek meende te ontwaren. (lacht) Maar hij nam het goed op en begon me meteen uit te horen over wat ik van de verschillende dEUS-platen vind. Hij was daar oprecht in geïnteresseerd.

We zien in ‘Belpop’ een geweldig goedgeluimde Barman aan het woord. Hij lacht zelfs met de opmerkingen die de anderen over hem maakten. Hoe is dat gelukt?

De Bisschop: Ik had mijn interviews zo gepland dat Tom als laatste aan de beurt kwam, en ik hem die uitspraken kon voorleggen. Hij heeft daar echt heel tof op gereageerd. Hij was het hele interview door erg gemotiveerd.

Je spitst je in de documentaire toe op de jaren negentig, toen dEUS klaarstond om zwaar door te breken en het er net niet van kwam. Waarom?

De Bisschop: Ik had zoveel materiaal dat ik heb moeten kiezen. Later volgt trouwens nog een langere versie van 85 minuten, waarin alle platen meer evenwichtig aan bod komen. De nadruk ligt nu op Worst Case Scenario, omdat alle betrokkenen zulke geweldige anekdotes vertelden uit die periode: dEUS’ onervaren omgang met de platenfirma, Klaas Janszoons’ onfortuinlijke versierpoging bij Björk op de MTV Awards…

Hoe heb je trouwens al die frappante archiefbeelden teruggevonden? Zo illustreer je het vertrek van Stef Kamil Carlens met een beeld van hem en Barman in een lift, en dat spreekt boekdelen.

De Bisschop: Daar waren de bandleden zelf ook heel opgetogen over. Die fragmenten komen meestal van dEUS zelf. Heel wat bandleden hebben al die jaren heel intensief hun leven in de studio en on the road op film vastgelegd. Meestal hanteerden de liefjes de camera. (lacht) Al die beelden zijn digitaal verzameld door Els Voorspoels, de vaste monteur van de band. Ik heb een paar dagen in haar montagecel doorgebracht, en met de selectie die ik daar heb gemaakt, ben ik thuis nog weken zoet geweest. Al hoor je mij niet klagen dat dát nu net mijn job is.

Wat voor fraais mogen we nog van dit vierde ‘Belpop’-seizoen verwachten?

Ignace Bollen (eindredacteur) : De tweede aflevering gaat over The Wallace Collection, bekend van Daydream, en spilfiguur Sylvain Vanholme in het bijzonder. Verder is er Stijn Meuris, een heel eigenzinnig man met een neus voor talent, al lijkt hij die mensen nooit lang te kunnen vasthouden. Rocco Granata kennen we uiteraard van Marina, tot tweemaal toe een internationale miljoenenhit, al blijkt hij nog het liefst van al artistieke erkenning te krijgen. De voorlaatste aflevering gaat over Luc Van Acker, voor wie dankzij The Revolting Cocks meer deuren opengaan in Amerika dan in eigen land. En tenslotte is er CPeX, al is de communicatie daarover helemaal in handen van hun manager: Hugo Mathyssen.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content