BARBECUEËN MET HANNIBAL

SABRI SAAD EL HAMUS als Hannibal. 'Wij, makakken, zijn ook Europeanen.' © © STEF DEPOVER
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

’t Arsenaal zet de Zomer van Antwerpen in lichterlaaie met Hannibal en zijn olifanten. En tussen de vuurpijlen, brandende geiten en gebraden sardientjes vertelt het oude Europa ook nog iets over het nieuwe.

De met pels en leder bedekte schouders van Tom Van Landuyt en Sabri Saad El Hamus dragen deze Hannibal. Van Landuyt speelt de zoon van de legendarische Hannibal Barkas (Saad El Hamus dus), wiens bataljon figuranten deze zomer de tenten opslaat op een verlaten asfaltstrook in de Antwerpse haven. Samen vertolken ze de woeligste periodes uit Hannibals leven: de maanden waarin de Carthaagse generaal een veertigtal olifanten en tachtigduizend man de Alpen over jaagt en tevergeefs probeert Rome in te palmen.

Hannibal is geen gortdroog historisch drama. Regisseur en auteur Michael De Cock, die ook een jeugdboek met dezelfde titel schreef en een radioreeks (In het spoor van Hannibal, waarin hij langs de grenzen van het oude Europa trekt, nog steeds te beluisteren op de site van Radio 1) maakte – zet voldoende visueel en muzikaal vuurwerk in. Te midden van twee tegenover elkaar staande publiekstribunes, de geur van op de barbecue gebraden sardientjes, smeulende autowrakken en opruiende klanken van exotische (percussie)instrumenten ontvouwen zich beklijvende beelden die de tocht illustreren: van een met vuurpijlen ‘versierde’ discussie tussen vader en zoon (‘Steken we de Alpen over of niet?’) tot een door knetterende vlammen begeleide begroeting van de gesneuvelde soldaten. En wat die scènes zo treffend maakt, is geeneens het spektakelgehalte. Het knapste, en delicaatste, aan dit stuk is de brug die De Cock naar onze samenleving slaat. In de discussies tussen Hannibal en de Romeinse generaal bijvoorbeeld moffelt hij zinsneden als ‘Tijd voor de grote kuis!’ (de generaal) of ‘Wij, makakken, zijn ook Europeanen’ (Hannibal). Terwijl hij de tragiek en wanhoop van de Carthagers toont, maakt De Cock de eenzaamheid, de verbetenheid en het minderwaardigheidsgevoel zichtbaar waarmee hedendaagse migranten en vluchtelingen vaak kampen.

Een spektakel ensceneren dat wil entertainen, historisch inzicht geven en doen nadenken over vandaag is érg ambitieus. Tijdens de Antwerpse première verliepen het begin en veel scènewissels dan ook stroef en speelden beide hoofdrolspelers nog wat verkrampt. Als twee statige olifanten die de Alpen zien opdoemen, zeg maar.

HANNIBAL ***

’t Arsenaal e.a.

Tot 27/7 in de Antwerpse haven.

tarsenaal.be en zva.be

ELS VAN STEENBERGHE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content